Translate

vrijdag 18 augustus 2017

Gloeiende gluten. Lasagna aperta met basilicumricotta




Afgelopen maand was in het nieuws dat glutenvrije producten meestal ongezonder zijn dan andere, wel gluten bevattende, producten. Het was in deze komkommertijd een bericht waarmee de consumentenbond de nodige aandacht wist te ontvangen. Want wat was gebleken na zorgvuldig onderzoek? Glutenvrije producten bevatten minder vezels (goh, hoe zou dat nou komen?) en om het product enigszins eetbaar te maken worden er meer vetten en suikers toegevoegd.

Er zijn mensen die het misschien niet wisten, maar voor zover ik weet, zijn glutenvrije producten voornamelijk bedoeld voor mensen die niet tegen gluten kunnen. Ze zijn bedoeld voor mensen met coeliakie die ook weer eens een keertje pasta willen eten, of een taartje, of een speculaasje, of een hartig kant-en-klaar soepje zonder direct darmproblemen te krijgen of misselijk te worden. Je weet wel, van die mensen die het het voor lief moeten nemen dat er meer suikers, vetten en zouten in die producten zitten. Omdat er anders nog maar heel weinig overblijft wat ze kunnen eten.

Nu snap ik ook wel dat de berichtgeving in de krant en op het journaal vooral gericht was op al die mensen die ineens hebben bedacht dat zij ook glutenvrij willen eten. Die denken dat als ze geen vezels eten, brood vermijden, en pasta's laten staan, ze kilo's lichter worden en "gezond bezig zijn". 

Dat doet me altijd een beetje denken aan een kennis van mij die elke keer als ik een rijstwafel met kaas eet, zegt dat ik zo gezond bezig ben. "Als ik gezond wil doen, zou ik dit toch echt niet moeten eten" schiet er dan ietwat cynisch door mijn hoofd. Of ik denk: "Een bitterbal. Dat is pas gezond! Daar zit ijzer in en vitamine B12. We zouden het allemaal moeten eten." 

Maar meestal zwijg ik glimlachend en knik ik vriendelijk. Door alle informatie die we tegenwoordig krijgen over eten en voedsel, is het leven blijkbaar al verwarrend genoeg. Als ik dan ook nog vertel dat je blij mag zijn dat je gluten mág eten en een bitterbal helemaal zo slecht nog niet is, maak ik de chaos waarschijnlijk helemaal compleet.

Uit: "Wat is nu echt gezond?" Van emeritus hoogleraar Voedingsleer Martijn Katan (VU)

Vandaag eten we daarom (gluten-bevattende......):

Lasagna met basilicumricotta



Met heel veel gezonde groentes (volgens de laatste wetenschappelijke berichten tenminste). 


Wat heb je hiervoor nodig (2 personen)


  • 1 halve groene courgette
  • 1 halve gele courgette
  • 50 gram verse spinazie
  • 1 super dunne prei
  • 6 verse lasagne vellen
  • 2 tenen knoflook
  • 5 gram verse peterselie
  • 5 gram verse basilicum
  • 250 gram ricotta
  • 2 x 3 trostomaatjes (klein)
  • 50-75 gram pecorino

Hoe maak je het klaar?

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Snijd de courgette in halve manen (3-4 mm dik), de prei in flinterdunne ringen, en de knoflook in blokjes, en bak dit alles zachtjes aan in wat olijfolie. Het mag iets kleuren, maar de courgettes moeten wel stevig blijven. Gooi er op het laatst de spinazie bij totdat deze geslonken is. 

  3. Leg de tomaten in een ovenschaal (dus drie per trosje). Schenk er een klein beetje olijfolie overheen en bestrooi met peper en zout.
  4. Mix de ricotta met de basilicum en peterselie met een staafmixer fijn. Breng op smaak met zout en peper. 

  5. Kook de verse lasagne vellen in circa vijf minuten gaar in kokend water (check tussentijds). Giet er wat olijfolie bij om te voorkomen dat de vellen aan elkaar gaan plakken.
  6. Zet de tomaten vijf minuten in de oven. 

  7. Snijd met een kaasschaaf hele dunne plakjes van de pecorino. Meng de helft door de groentes. 

  8. Schep een eetlepel ricotta op een bord, leg hier een lasagnevel op, gevolgd door de groentes. Herhaal dit totdat je eindigt met groentes en ricotta.
  9. Leg als laatste een trosje tomaten bovenop en verdeel de laatste restjes pecorino over het gerecht. Eet smakelijk! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten