Translate

vrijdag 11 augustus 2017

Ge wit ut immers noit nie. Gemarineerd rundvlees met noedels.



Ik ben zo'n type dat van zekerheden houdt. Zo'n You'd-Better-Be-Safe-Than-Sorry-type, weet je wel?

Zo ga ik op vakantie met niet een, maar twee setjes reserve-lenzen. Zo zet ik elke avond twee wekkers naast mijn bed (zowel mijn mobiel als een ouderwetse wekkerradio). Zo check ik altijd even een extra keer of ik mijn voordeur goed heb afgesloten voor ik op vakantie ga. En zo kwam ik gisteren volledig ingepakt in een zwart regenpak thuis na een dag op kantoor. Doorweekt. En dan niet door de regen. Maar door het zweet. Omdat ik voor de zekerheid het pak had aangedaan voor die hele grote regenbui (die niet kwam). 

Ook in de supermarkt heb ik dit. Dan sta ik bijvoorbeeld voor het schap met specerijen en sla ik aan het twijfelen. "Gemalen koriander. Dat heb ik thuis, toch? Of misschien toch niet? Was die niet toevallig op de vorige keer dat ik het wilde gebruiken? Of was dat juist de piment? Of de djinten? He, wat was het nou? Nou weet je wat.... ik koop het gewoon alle drie. Dan weet ik tenminste zeker dat ik het in huis heb." En dan tref ik thuis drie potjes piment aan. Een potje voor elke keer dat ik aan mijzelf twijfelde en het "voor het geval dat" toch maar weer aanschafte.

En wat dacht je dan van die momenten dat er vrienden komen eten? Die keren dat ik met mijn boodschappenlijstje door de supermarkt loop, en toch maar vier flessen wijn aanschaf in plaats van twee. Want stel nou dat ze dit keer wel bij alle gangen een glaasje nemen. En dit keer de voorkeur hebben voor rosé in plaats van wit. En laat ik dan toch ook maar twee kippen kopen bij de slager, want misschien hebben ze toch meer honger dan anders. En nu ik toch bezig ben... een extra kaasje bij het dessert is waarschijnlijk ook wel handig. Voor het geval ze toch nog honger hebben na vijf gangen.Ge wit ut immers noit nie."

Om een lang verhaal kort te houden..... omdat ik onlangs op een enigszins vergelijkbare wijze een bizarre hoeveelheid eiernoedels in huis heb gehaald, eten we dit vandaag alweer. Net als eerder deze maand. We eten namelijk....


Gemarineerd rundvlees. Met noedels.


Dit recept is een variant op een recept uit het kookboek van Wagamama, ways with noodles. Marineer het vlees bij voorkeur al enige uren van tevoren. 


Wat heb je nodig voor 2 personen?


  • 200 gram entrecote
  • 1 stengel citroengras (gekneusd)
  • 2 knoflooktenen (fijngesneden)
  • 1 tl. sesamzaad (kort geroosterd)
  • 2 Spaanse pepers (fijngesneden)
  • 1 el. sojasaus
  • 2 el. vissaus
  • 2 cm verse gember (geschild en fijn geraspt)
  • 2 el. oestersaus
  • 1 el. mirin
  • 2 el. tahin
  • 200 gram eiernoedels
  • een handvol pinda's
  • een handvol korianderblaadjes
  • een handvol verse muntblaadjes
  • 4 kropjes little gem, grof gesneden 
  • 2 lenteuitjes in kleine ringetjes
  • 2 limoenen


Hoe maak je het klaar?



  1. Maak een marinade van de citroengras, knoflook, 1 Spaanse peper, sojasaus, en vissaus. Marineer de entrecote die je in repen hebt gesneden in deze marinade. Voeg geen zout toe, en laat dit een aantal uur marineren (of een hele nacht). 
    Ziet er lekker uit zo..
  2. Haal het vlees uit de marinade, dep het droog en breng het op kamertemperatuur. 
  3. Maak een dressing van de geraspte gember, de oestersaus, de mirin en de tahin. 
  4. Kook de noedels volgens de gebruiksaanwijzing. Meng de dressing met de pinda's door de afgegoten noedels. Voeg eventueel een beetje olijfolie toe. 
  5. Bak het vlees in een gloedhete grillpan: zorg dat het vlees van binnen nog een beetje rose is.
  6. Leg op elk bord een bergje noedels. Versier dit met munt, koriander, lenteui, limoen en little gem, en eindig met het vlees. 

  7. Strooi er voor de kleur nog een klein beetje Spaanse peper overheen en serveer de salade lauwwarm. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten