Translate

vrijdag 4 augustus 2017

Van de (Italiaanse) leg. Blackened zalm met avocado salsa



Ik zit weer in een fase. Was het je opgevallen? Het is een "Even-geen-Italiaanse-gerechten-fase" en eigenlijk heb ik daar elk jaar wel even last van. Dan heb ik even helemaal genoeg van die anders zo heerlijke Italiaanse gerechten. En kan ik de pasta, risotto, mortadella en mozzarella even niet meer zien.

In eerdere jaren kon ik het volgens mij wel redelijk verhullen. Bijvoorbeeld door net te doen alsof we samen op reis gingen:

Op reis naar de zuidelijke staten van de V.S. voor een Po´boy sandwich.
Op reis naar Israël voor heerlijke augurken. 
Op reis naar Azië voor mosselen in kokosmelk.
Op reis naar Frankrijk voor een steak tartare.
Op reis naar Marokko voor Tajine met vis.
Op reis om de wereld voor zelfgemaakte shoarma. 

Maar dit jaar ben ik er onopgemerkt ingerold en heb ik niet eens de moeite genomen om er een reis- of WK-thema om heen te bouwen! Val ik even door de mand.

Zo eten we ook vandaag weer een gerecht dat ik in Italië nooit op de menukaart heb gezien. Het gerecht houdt ergens het midden tussen Mexicaans en Zuid-Amerikaans (in de zin van zuidelijke Amerikaanse staten) en komt dus niet eens in de buurt van de Italiaanse keuken.

Alhoewel... We maken Blackened zalm met een avocado salsa. En met name de blackened zalm is een gerecht dat typisch "Southern" is en zijn oorsprong kent in de Cajun keuken. Zoals mijn trouwe volger waarschijnlijk nog wel weet, is de Cajun keuken een typisch gevalletje "fusion". Hoewel de basis van de keuken Frans is, is het verder in de loop der jaren beïnvloed door de keukens uit vele andere (Europese) landen, waaronder Spanje en... Italië! In dit gerecht herken je de Italiaanse invloed misschien wel aan het gebruik van oregano.

Het idee van Blackened zalm is dat je de vis eerst helemaal insmeert met boter, daarna kruidt met specerijen en vervolgens bakt in een bloedhete pan. Hierdoor verbranden de eiwitten in de boter met de kruiden en krijgt de zalm een donker, maar nog eetbaar, korstje.

Ik deed dit. En ik deed dit in huis. En dat is op zich niet echt aan te raden, tenzij je goed kunt ventileren en je rookalarm geen batterijen meer heeft. Maar dan is het wel verrekte lekker! Net als de Thaise rundvleessalade met noedels die jullie volgende week van mij krijgen.

Daarna verwacht ik wel weer klaar te zijn met de limoenen en koriander hoor! Geen zorgen. De citroenen, ricotta en basilicum komen dan vanzelf  weer gewoon te voorschijn.


Blackened zalm  met avocadosalsa


Wat heb je nodig (2 personen)?


  • 300 gram zalm van goede kwaliteit: twee stukken
  • 1 tl. oregano
  • 1 tl. paprikapoeder
  • 1 tl. cayennepeper
  • 1 tl. knoflookpoeder
  • 1 tl. uienpoeder
  • 25 gram boter
  • 2 avocado's
  • 1/2 rode ui
  • 2 grote tomaten (pitjes verwijderd)
  • 1 handvol verse koriander
  • 2 limoenen
  • 1 rode peper



Hoe maak je het klaar?


  1. Smelt de boter, voeg de specerijen toe met wat peper en zout, en smeer de zalm hier helemaal mee in. Laat dit even zo bij kamertemperatuur staan. 

  2. Snijd de tomaten en avocado in blokjes en maak van de ui flinterdunne ringen of kleine blokjes. Meng dit met het sap van 1 uitgeknepen limoen en wat fijngehakte koriander. Voeg de rode peper, die je in ringetjes hebt gesneden, toe. Gooi hier nog een klein beetje zout overheen en laat dit zo staan. 
  3. Gooi al je ramen open, verstop op eigen risico je rookalarm, en verhit een koekenpan met een dikke bodem op je hoogste vuur.
  4. Bak de zalm kort (1-2 minuten per kant) aan. 
  5. Serveer direct met de avocadosalsa,, wat extra koriander en partjes limoen.
.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten