Translate

vrijdag 9 juni 2017

Met citroen in de mond. Twee frisse salades.



"Mevrouw, wat is dit?" Het meisje achter de kassa kijkt naar het verse bietje in haar hand.
"Dat is een bietje" vertel ik het meisje, terwijl ik niet eens verbaasd ben over haar vraag. Hoeveel mensen kopen immers nog verse bietjes?  "Oh, zien die er zo uit?!" Het meisje reageert enthousiast. "Hoe ga je dat serveren?"

"Met een citroen in de mond en peterselie achter de oren" zeg ik automatisch en gelukkig heel zachtjes.

We gaan terug in de tijd. Ik denk naar het begin van de twintigste eeuw, maar helaas kan ik het mijn oma niet meer vragen. We gaan naar een oud herenhuis in Amsterdam. Naar een huis waar een aangetrouwde achternicht van mijn oma woonde en waar die avond een groot feestmaal geserveerd zou worden. Tenminste, zo stel ik het mij voor.

Verder verbeeld ik mij een keuken waar het hectisch is. Bezorgers lopen af en aan met exclusieve ingrediënten, en binnen in huis heerst een opgewonden sfeer. Marie (ja, nu slaat mijn fantasie echt op hol) is net begonnen aan haar eerste dag bij dit welgestelde gezin en staat zenuwachtig in de keuken in haar nieuwe uniform met gesteven schortje en hoofdkapje. 

Flats! Met een grote zwaai wordt een groot pakket op tafel gegooid door een van de loopjongens, net op het moment dat de vrouw des huizes de keuken binnenloopt. 

"Ah, fijn Marie! Dat zal de vis zijn voor vanavond. Pak jij het even uit?"

Ik stel mij voor hoe Marie onder toeziend oog van de vrouw des huizes met trillende vingers de vis uitpakt.

"Prachtig! Dat zal in de smaak vallen". In mijn fantasie zie ik de aangetrouwde achternicht van mijn oma tevreden glimlachen. Marie trekt echter wat bleekjes weg. 

"Maar mevrouw, een vis! Dat is nieuw voor mij. Ik hoop dat u het niet erg vindt dat ik het vraag, maar ik hoe wilt u dat ik dit opdien?" Marie is zelf verbaasd over de woorden die zo gemakkelijk uit haar mond komen rollen zonder ook maar een klein beetje te stotteren.

De aangetrouwde achternicht van mijn oma is duidelijk: "Nou gewoon: met een citroen in de mond en peterselie achter de oren". Ze verlaat de keuken om zich om te kleden voor het diner, en laat Marie vertwijfeld achter. 

Ik stel mij nu een prachtige eetkamer voor. Een kamer met mooie kandelaars, met kanten tafelkleden, met prachtige eetkamerstoelen en met zilver dat net gepoetst is en de gasten tegemoet schittert. Ik stel mij luidruchtige gasten voor die hebben genoten van een heerlijk aperitief en nu aan tafel zijn gaan zitten in afwachting van de eerste gang. 

Ik stel mij nu ook Marie voor, die met trillende handen de vis binnen komt brengen op een grote porseleinen schaal en langzaam, met rechte rug, naar de tafel loopt. En ik verbeeld mij hoe het gesprek eerst aarzelend in volume afneemt, en dan snel verstomt. En ik zie hoe de gasten een voor een hun blik richten op Marie. Op haar mond. Op haar oren. 

"Met citroen in de mond en peterselie achter de oren". Ik realiseer me dat ik het niet hardop gezegd heb. Ik haal opgelucht adem. "Nou gewoon. Ik maak er bietenburgers van." Het meisje kijkt alsof ik nu wel iets heel vreemds heb gezegd. Grinnikend reken ik mijn bietjes af.

*********************

Tja, het recept voor bietenburgers hebben jullie al eerder van mij gekregen. Vandaag krijgen jullie het recept voor twee heerlijke salades waarbij bekende groentes nu eens op een andere manier bereid worden dan je waarschijnlijk gewend bent. Hoe je het vervolgens serveert, mag je helemaal zelf uitmaken. De citroen in de courgettesalade moet wel uitgeknepen worden.


Courgettesalade

  • 1 grote courgette
  • 1 citroen
  • 1 grote theelepel rode peperbesjes, licht gekneusd
  • Scheutje olijfolie
  • 100 gram geitenkaas in kleine stukjes
  • Wat zout

Snijd de courgette in dunne reepjes (zie de foto's).Knijp de citroen uit over de courgette en laat dit bij voorkeur een dag marineren. Heb je daar geen tijd voor? Snijd ze dan iets kleiner dan op de foto en laat meng het goed door.
Giet eventueel overtollig vocht af. En meng de andere ingrediënten door de salade. 




Spinazie/venkel salade

  • 100 gram verse venkel
  • 50 gram spinazie
  • 1 el appelazijn
  • 1 el crème fraîche
  • 2 el (magere) yoghurt
  • 300 ml bouillon
  • Wat chilipepertjes (in een molen)

Snijd de venkel in hele fijne reepjes. Blancheer ze één minuut in de kokende bouillon. Giet af en spoel na met koud water.
Als de venkel koud (en droog) is, kun je de verse spinazie toevoegen. Meng het goed door.
Klop de yoghurt, crème fraîche en appelazijn door elkaar. Voeg een beetje zout en peper toe. Besprenkel de salade met de yoghurt-dressing, en eindig met de fijngemalen chili-pepertjes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten