Translate

vrijdag 28 april 2017

Een stukje gorgonzola. Aardappelsoep. Met gorgonzola.



Een vriendin van mijn moeder ging regelmatig op vakantie naar Italië. "Het is daar heerlijk!" vertelde ze ons. "Alleen hebben die Italianen geen flauw benul hoe je een witte wijn moet serveren."

Die opmerking
verbaasde ons. Een Italiaan en zijn wijn? Dat kon toch eigenlijk niet fout gaan? Wij hadden er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad.

"Oh echt? Nou ik wel hoor. Áltijd!" zei die vriendin. "Dan bestel ik een koude witte wijn. En dan is hij altijd véél te warm. En dan moet ik er áltijd weer ijsklontjes bij bestellen. Geloof mij. Die Italianen hebben écht geen verstand van wijn."

We schoten al snel in de verdediging tot er ineens bij ons een lichtje ging branden....

"Uhm, wat bestel je dan eigenlijk altijd?"

"Nou gewoon: een vino bianco caldo."

De blik op haar gezicht toen we huilend van het lachen het verschil tussen freddo en caldo uitlegden was onbetaalbaar.

"Die kaasboer is ook niet te vertrouwen hè!" Ik hoor het mijzelf zeggen tegen al mijn vrienden die het wagenwiel van gorgonzola op de borreltafel zien liggen. We zijn een lang weekeind in Italië om mijn verjaardag te vieren.

"Dan vraag je een kwart gorgonzola en dan krijg je gewoon een halve! Dat doet die man nou elke keer hè. Je moet zo oppassen bij die vent! Je geeft hem 1 vinger en hij pakt de hele hand. En het stomme is... Ik trap er iedere keer in."

Al mijn vrienden knikken instemmend, terwijl zij noodgedwongen hun lunchbordje vol scheppen met de romige gorgonzola. En even later hun bordje vol scheppen tijdens de borrel. En vervolgens tijdens het avondeten, En tijdens het ontbijt.... De gorgonzola komt hen al snel de neus uit, en toch lijkt het gigantische stuk nog altijd even groot als toen ik het kocht.


Als mijn Nederlandse vrienden zijn vertrokken, doe ik mijn verhaal aan Roberto en Katia, eigenaren van een Italiaans restaurant in de buurt van ons Italiaanse huis. Roberto is een geweldige kok.

"Ja, het is een sneak hoor die kaasboer. De rest van mijn vakantie eet ik gorgonzola. Ik heb al pizza gorgonzola gemaakt. Ik heb gorgonzolasoep gemaakt. Wat zal ik nog meer met gorgonzola maken?"

"Tja, risotto met gorgonzola. Tagliatelle met gorgonzola.... Die kaasboer! Wat vervelend dat hij zo doet met toeristen."

"Ja vind ik nou ook! Hij doet dat echt elke keer. Dan vraag ik om een kwart gorgonzola en krijg ik een half wagenwiel. Niet te vertrouwen. Ik heb al mijn vrienden voor die man gewaarschuwd. Wil je een kwart gorgonzola, vraag dan een achtste. Anders ben je aan het einde van de vakantie groen uitgeslagen"

Om mijn verhaal extra kracht bij te zetten laat ik een foto zien van de kaas. Roberto en Katia staren naar de foto en kijken mij vervolgens zwijgend aan.

"Stom hè?"

"Uhm.....Anna......Dat ís een kwart gorgonzola"

En terwijl zij mij lachend uitleggen hoe een hele gorgonzola er uit ziet, hoe groot een halve gorgonzola is, en wat een kwart gorgonzola inhoudt, zak ik langzaam, heel langzaam, een klein beetje door de grond.

*****

Aardappelsoep met gorgonzola


Wat heb je nodig?


  • 1 wortel
  • 2 stengels bleekselderij + 1 extra
  • 3 aardappels
  • 1 ui
  • 3 grote tenen knoflook
  • 100 gram gorgonzola
  • 300 ml witte wijn (ik had een gewürztraminer)
  • 1-1,5 liter water
  • 2-3 bouillonblokjes
  • beetje chilipoeder


Hoe maak je het klaar?


  1. Snijd de ui, knoflook, bleekselderij en wortel grof en bak dit in een diepe pan zachtjes aan tot het lekker begint te geuren
  2. Voeg de wijn, water en bouillonblokjes toe en kook de groentes gaar. 
  3. Blender alles met een staafmixer zo fijn mogelijk en haal de soep dan door een zeef. Gooi de restjes groentes weg of gebruik in de pastasaus.
  4. Snijd de aardappeltjes in blokjes en kook deze zachtjes gaar in de soep. Voeg de gorgonzola toe en laat dit smelten in de soep. Pureer de soep nogmaals als de aardappeltjes gaar zijn.
  5. Voeg extra water en bouillon toe als de soep te dik is.
  6. Serveer de soep met zeer fijn gesneden bleekselderij en een beetje chilipoeder.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten