Translate

vrijdag 4 december 2015

Hapjesavond...uh...pakjesavond (deel 3)

Salie met taleggio...straks in de pan

"Nou, dan geloof ik het verhaal van die Jezus Christus ook niet meer!" was de reactie van de zoon van een indirecte kennis.

"Ik ken het grote geheim van Sinterklaas al lang hoor!" vertelde mijn neefje aan mijn zus toen ze hem het grote nieuws wilde vertellen. "Hij komt helemaal niet door de schoorsteen. Hij komt gewoon door de voordeur".

"Natuurlijk bestaat Sinterklaas niet!" zei mijn nichtje onlangs tegen dezelfde zus, toen haar verteld werd dat de goede man niet bestond. En daarmee dacht mijn zus dat kind nummer twee ook voldoende geïnformeerd was. Tot ze dochterlief later hoorde vertellen: "Ik wist wel dat Sinterklaas niet bestond. Dat kan toch ook helemaal niet met zoveel kinderen. Daarom hebben we natuurlijk al die zwarte pieten!"

Van mezelf herinner ik me nog exact de plek waar mijn moeder mij het grote nieuws vertelde. Mijn moeder nam mij even apart op de grote zwarte bank in de huiskamer en zei dat ze me iets belangrijks wilde vertellen. Toen het grote nieuws kwam kon ik alleen nog met dichtgeknepen stem uitbrengen "Dat wist ik al lang hoor!", omdat ik me vooral geneerde voor het feit dat iedereen om mij heen mij blijkbaar al jaren voor de gek hield. Mijn zussen incluis. En dat was natuurlijk het ergste.

Vanaf het moment dat mijn ouders "het grote geheim" vertelden, kreeg het Sinterklaasfeest wel een hele nieuwe dimensie. Ineens was het de uitdaging om op zoek te gaan naar de verstopte cadeaus in huis. Ineens ging je surprises maken en ontvangen (je wilt niet weten hoeveel hamburgers ik in mijn leven heb gekregen). En ineens gingen we op 5 december 's avonds de straat op met een gedicht en cadeau voor goede vrienden en buren. Dan trokken we aan de bel en renden we weg om ons (samen met onze ouders!) te verstoppen achter de auto's op straat.

Hoe geweldig was het om te zien dat de deur openging en onze vrienden verbaasd naar buiten keken en niemand aantroffen. En hoe geweldig was het om dan de verrassing in hun stem te horen als ze het cadeau en het gedicht op de drempel ontdekten.

En intussen? Intussen zaten mijn ouders, zussen en ik zachtjes te giechelen achter de Volvo Stationcar van de buurman. En moest ik van de spanning eigenlijk altijd heel nodig naar de wc.

Het zijn mooie herinneringen. Ik kan daarom niet wachten tot ook mijn andere neefjes en nichtje oud genoeg zijn zodat we dit samen kunnen gaan doen op vijf december. Ik kan uit eigen ervaring vertellen: er is geen betere remedie om de Sinterklaas-bestaat-niet-schok te boven te komen.

*****************************************

Op Sinterklaasavond eten wij altijd de lekkerste hapjes. Vandaag maken we:

  • rolletjes van wilde zalm met mozzarella
  • salie-taleggio fritters
  • koekjes van parmezaan
  • radijsjes met gekruid zeezout en roomboter


Wilde zalmrolletjes met buffelmozzarella (circa 8 rolletjes)

  • 200 gram wilde zalm in dunne plakken
  • halve bol buffelmozzarella
  • stuk rode paprika
  • 6-8 blaadjes basilicum
  • prikkertjes
Snijd de buffelmozzarella in hele dunne plakken. Doe hetzelfde met de rode paprika: snijd deze echt flinterdun. Rol de paprika en de buffelmozzarella in een stukje wilde zalm. Leg er een blaadje basilicum op en steek dicht met een prikkertje.


Salie-taleggio fritters (10 stuks)


  • 20 niet te kleine blaadjes salie
  • 10 dunne plakjes taleggio (=heerlijke Italiaanse smeltkaas)
  • 1 ei
  • wat bloem
  • wat grof paneermeel (toko)
  • arachideolie
Pak elk plakje taleggio in, in twee salie blaadjes. Rol dit door de bloem, vervolgens door het geklopte ei, en uiteindelijk door het grove paneermeel. Zorg dat de olie goed heet is, en bak de saliepaketjes in enkele minuten goudbruin. Serveer warm.


Parmezaanse kaaskoekjes (10 stuks)

  • 100 gram Parmezaanse kaas
  • bakpapier
Verwarm de oven op 200 graden. Rasp de Parmezaanse kaas, en maak op het bakpapier 10 kleine hoopjes. Zet de koekjes ongeveer 5 minuten in de oven. Voorkom dat ze te donker worden! Laat afkoelen en serveer.

Radijs met zeezout (20 stuks)

  • 10 radijsjes
  • stukje roomboter (ongezouten)
  • grof zeezout (halve theelepel)
  • gedroogde tijm en/of rozemarijn (1-2 takjes, geritst: de harde stengel gooi je weg)
Hak de tijm en/of rozemarijn fijn. Meng dit door het zeezout. Maak de radijsjes schoon en halveer ze. Smeer een dun laagje roomboter op de radijs en bestrooi met het gekruide zeezout. Wacht niet te lang met serveren. Het zout trekt het vocht uit de radijs.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten