Translate

vrijdag 18 december 2015

Het jaar van de boon. Konijn met witte bonenpuree en venkel



In mijn directe omgeving slaakten enkele mensen een angstvallige kreet. 2016 wordt namelijk het jaar van de boon. En er zijn verdraaid veel mensen om mij heen die niet van bonen houden.

Ik niet hoor. Ik ben dol op bonen. Maar eigenlijk eet ik ze te weinig. Zeker wanneer je hoort dat de boon (of beter gezegd: de peulvrucht) in de nabije toekomst een veel prominentere plek gaat krijgen in de schijf van vijf. Dit als direct gevolg van de recent gepubliceerde en vernieuwde voedseladviezen van de Gezondheidsraad (met o.a. het advies om minder bewerkt vlees te eten, waar ik al eerder over schreef).

Momenteel zijn peulvruchten al op meerdere plekken te vinden in de schijf van vijf. De verse bonen (denk: sperzieboon e.d.) vind je in het vak met de groentes. De gedroogde bonen (denk: kikkererwten of kidneybonen) zijn te vinden in het vak koolhydraten naast de aardappel en de pasta. En de sojaboon (denk: tofu) wordt gezien als vleesvervanger en is te vinden naast het vlees en de vis.

Het feit dat één product (dat weliswaar uit talrijke variaties bestaat) in drie schijven terug te vinden is, zegt natuurlijk heel erg veel. En vooral veel over de voedingswaarde!

Peulvruchten zijn namelijk heel erg voedzaam en vezelrijk. Daarmee zorgen ze er voor dat je snel een vol gevoel krijgt én dragen ze bij aan een gezonde darmflora. Peulvruchten hebben hierbij relatief weinig calorieën, en zitten vol met mineralen (foliumzuur, kalium, calcium, en fosfor bijvoorbeeld), eiwitten, en vitamine B. Niet dat ik er verder veel verstand van heb hoor, maar dankzij deze voedingsstoffen helpen sommige bonen je blijkbaar bij het verlagen van je bloedsuikerspiegel  (zoals de zwarte boon) en dragen andere bonen bij aan een gezond cholesterolgehalte (zoals bruine bonen).

Verder is het fijn om te weten dat de teelt van peulvruchten bijdraagt aan de bodemvruchtbaarheid én dat heel veel bonen tot het culinair erfgoed van Nederland horen. Het is dus een lokaal product!

Al met al genoeg reden om de peulvrucht uit te roepen tot het product van het jaar 2016 en deze powerfood de komende tijd eens wat extra aandacht te geven. En we beginnen vandaag met:

Witte bonen puree met venkel


Ik serveerde deze puree met een in wijn gestoofd konijntje en verse doperwtjes (gekookt in groentebouillon en geserveerd met peterselie en olijfolie). En ik moet eerlijk zeggen: dat konijnenboutje smaakte verrassend goed. Alleen: het was oorspronkelijk niet bedoeld voor mijn blog. En daarom heb ik dus niet heel precies bijgehouden wat ik heb gedaan.

Volgens mij was het dit (4 personen):

  • Haal vier konijnenbouten door wat bloem en bak ze aan in wat olijfolie met boter tot ze bruin kleuren. 
  • Voeg 100 gram gehakte pancetta toe met een fijngehakte ui en een halve gepelde knoflookbol. Giet hier een flinke scheut rode wijnazijn (ca. 1 dl) bij, met een halve fles rode wijn en een halve liter kippenbouillon.
  • Gooi in de wijn twee laurierblaadjes, vier kruidnagels, twee takken rozemarijn, twee jeneverbessen, en een grote eetlepel scherpe mosterd
  • Laat dit alles tenminste 2,5 uur zachtjes pruttelen of in ieder geval tot het vlees van het bot valt. Check wel af en toe of de konijn niet aanbrandt en de saus niet droog kookt.



Maar goed. Hier ging het vandaag helemaal niet over. Het ging over de bonenpuree die geïnspireerd is op een recept van allerhande. De puree is niet heel stevig van structuur.

Wat heb je nodig voor 4 personen?


  • 250 ml slagroom (erg goed voor je cholesterol)
  • 750 gram (uitgelekte) witte bonen (ik had cannelini)
  • 400 gram venkel (hele knol)
  • 2 tenen knoflook
  • Stukje gele peper (als je van pit houdt)
  • 5 takjes tijm

Hoe maak je het klaar?

  1. Hak de venkel in zijn geheel in kleine stukjes.
  2. Kook de venkel met de gepelde knoflook en het pepertje op zacht vuur gaar in de slagroom. 

  3. Schep hier de bonen doorheen en pureer dit tot een zachte puree. 

  4. Rits wat verse tijmblaadjes van het takje en meng dit door de puree. Verwarm alles heel goed door, terwijl je zachtjes blijft roeren. Let op: er kunnen kleine hete explosies plaatsvinden!
  5. Serveer de puree met het konijn, een schepje wijnsaus, de doperwtjes (400 gram) en een klein takje extra tijm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten