Translate

vrijdag 5 juni 2015

Zo kom je die laatste dagen door (haringsalade met dille en tomaat)




Kun je ook al bijna niet meer wachten? Nou, ik ook niet. Ik vind wel dat het elk jaar langer lijkt te duren. Heb jij dat ook?

Nu is het ook wel een beetje zo, natuurlijk. Dat het elk jaar langer lijkt te duren. Zou het eerst aanstaande dinsdag zijn, blijkt dat we nu moeten wachten tot 17 juni!

Ben jij ook al de dagen aan het aftellen?

Ik heb besloten dat ik dit keer niet ga uitrekenen hoeveel uren we nog moeten hoor. Dan duurt het helemaal nog veel langer. Heb jij dat ook wel eens gedaan? De uren geteld?

Ja, ik weet het. Veel mensen vinden het maar vreemd. Maar als je een echte fan bent, dan weet je wat ik bedoel.

Heb jij al bedacht hoe je de tijd gaat doorkomen? Deze 12 dagen en 11 nachten?

Ik vond het wel lastig hoor, dit jaar. Je moet natuurlijk wel creatief blijven en out of the box blijven denken. Iets verzinnen om de tijd mee door te komen. Alleen dan gaat de tijd snel. Maar 12 dagen is wel erg lang. Gelukkig heb ik er inmiddels  toch wat op gevonden. Dat lucht wel op. Vorig jaar lukte dat toch wat minder.

Zie je deze jongen? Ik kwam hem van de week tegen in Amsterdam. Toen ik hem zag, wist ik het zeker: ook voor hem gaat de tijd niet snel genoeg. Hij zat gewoon midden in een drukke winkelstraat vlakbij de Albert Cuyp bovenop het dak van een auto. Te wachten.


Ja, hij zal wel zijn trucjes hebben, maar ik denk dat hij ook gewoon -net als wij- geduld moet hebben tot de 17e. En dat iedereen dan wel oplet dat hij er geen te pakken krijgt!

Want als je er eindelijk eentje hebt, dan let je natuurlijk wel op dat niemand hem van je afpakt. Stel je nou toch eens voor! Ben je net met moeite die 12 dagen doorgekomen door elke dag die haringsalade van Hamburgerkookt te eten, pakt zo'n beest je Hollandse Nieuwe af.
Het zou toch wat zijn.

******

Haringsalade met tomaat

Let op: deze salade mag je niet maken met Hollandse Nieuwe. Dat is zonde. Gebruik de haring die op dit moment wordt verkocht. 

Maak de salade een dag van tevoren, zet koud en serveer de volgende dag bij de borrel op een toastje. 

Wat heb je nodig?

  • 3 haringen
  • 3 trostomaten
  • 1/2 rode ui
  • dille (fijngehakt: 1 grote eetlepel + wat extra)
  • 4 el. witte wijnazijn
  • 3 el. olijfolie
  • 1 el. suiker
  • 1 tl. mosterd
  • 1/2 tl. gemalen piment (specerij)
  • snufje chilipeper
  • zout en peper

Hoe maak je het klaar?

  1. Meng de mosterd, chilipeper, piment, suiker, witte wijnazijn met de olijfolie. Klop alles heel goed door.
  2. Ontpit de tomaten, gooi de pitjes weg en snijd het vruchtvlees in dunne reepjes.
  3. Snijd de haring in stukjes van circa 1 cm.
  4. Snijd de ui in flinterdunne ringen.
  5. Schep de mosterddressing door de haring, tomaat, fijngehakte dille en de ui.
  6. Zet de salade afgedekt in de koelkast en serveer de volgende dag op wat toast met een klein extra takje dille.

Dit recept is gebaseerd op een recept uit de Allerhande.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten