Translate

vrijdag 29 mei 2015

Do not try this at home (en 6 bijzondere likeurtjes)

6 bijzondere likeurtjes

"Volg mij"

De oude man wenkt mij met zijn rechterhand.

"Ik wil je wat laten zien".

Het is dat ik de man al mijn hele leven ken. Anders had ik waarschijnlijk wel getwijfeld. Maar nu ben ik te nieuwsgierig. En buig ik mijn hoofd om zonder mijn hoofd te stoten het donkere schuurtje te betreden.

Even zie ik helemaal niets. Ik hoor slechts het geluid van sleutels die zachtjes tegen elkaar aan slaan en het geschuifel van schoenen over de stoffige vloer.

"Wacht even. De deur zit op slot"

Langzaam wennen mijn ogen aan het weinige licht in de schuur. Ik zie de oude man staren naar zijn sleutels en er dan eentje uitpikken.

"Dit is hem!"

Hij opent het grote slot dat een houten deurtje in de schuur zorgvuldig heeft afgesloten, en duwt de deur langzaam open.

"Kom mee. Dan laat ik je het zien".

Ik stap achter de man aan en beland in een tweede ruimte in de schuur. Deze ruimte heeft een hele aparte geur: een beetje vochtig, een beetje fruitig, een beetje aards. En ik ruik iets van gist. Dit verbaast mij overigens niet. Ik had dat wel verwacht.

"Goed. Zie je die tonnen daar in de hoek? Dat is mijn fruit: appels, pruimen, peren, en natuurlijk kiwi. Kiwi is essentieel. Anders gaat het niet goed. Het andere fruit maakt eigenlijk niet uit. Maar de kiwi mag niet ontbreken."

De man reikt naar een grote buis die verstopt zit achter een houten balk aan het plafond. "En hier, zie je hier?" Hij steekt de buis in een grote metalen bak die tevoorschijn komt als hij een stapel zeilen verplaatst. Dan vist hij een tweede buis achter een kast vandaan. Deze steekt hij in de andere buis en verbindt hij aan een tweede bak die naast de eerste blijkt te staan, maar verstopt was onder een fruitkistje.

"Zo. En dan moet je het gegiste fruit dus hierin gooien en verhitten". De man wijst naar de ene ketel. "De dampen gaan via die buis omhoog, koelen af en slaan hier weer neer". Met zijn rechterwijsvinger maakt de man een rondtrekkende beweging van de ene bak via de buizen naar de volgende bak. "En daarna doen we het allemaal nog een keertje".

"En dan?" vraag ik.

"En dan?" De ogen van de oude man beginnen te stralen. "Dan hebben we de lekkerste grappa die er is!"

*************

Helaas. Ik ga jullie niet uitleggen hoe je je alcohol kunt stoken. Dat is iets dat in Nederland illegaal is, en - zoals ik al snel vermoedde in het kleine donkere schuurtje- in Italië blijkbaar ook. Ik ga jullie wel 6 recepten geven voor een paar lekkere likeurtjes die volgens het likeurmaakprincipe zijn gemaakt, maar met alcohol die je in Italië gewoon in de winkel kunt kopen.

Nog eenmaal het likeurmaakprincipe in het kort:
  • Stop de smaakstoffen in de pure alcohol 
  • Wacht enkele weken (ik heb bij deze likeurtjes 3 weken gewacht)
  • Maak suikerwater door suiker op te lossen in kokend water (300 gram op 1 liter)
  • Filter de alcohol (ik gebruik hier een koffie- of theefilter voor) en meng de alcohol  met het afgekoelde suikerwater (verhouding 1:2).
  • Drink de likeur uit de vriezer (zorg dus voor de juiste flessen!)

Tip: gebruik alleen biologisch onbespoten fruit. Lees mijn verhaal over limoncello nog eens goed door voor alle overige tips.




1. Spices: deze kruidige likeur doet een beetje denken aan Old Spice. Drink hem ijs- en ijskoud.
  • 2 steranijs
  • schil van een halve sinaasappel
  • 3 kruidnagels 
  • 2 cm geschilde gember
  • 2 kaneelstokjes
  • 10 peperkorrels
  • 0,5 liter alcohol 

2. Blauwe bes/vanille. Dit is een hele lichte zoete likeur die prachtig donkerpaars van kleur wordt. De likeur is zacht van smaak. Let op: deze likeur moet je niet filteren. Dat is zonde. De besjes zijn juist zo lekker.
  • 0,2 liter alcohol
  • 125 gram blauwe bessen 
  • 10 cm vanillestok, opengesneden
Pure alcohol is licht ontvlambaar


3. Spicy Kumquat. Geel met een bittertje. De combinatie met kruidnagel en gember geeft de likeur een extra dimensie. Anders zou de smaak wat vlak zijn.
  • 0,33 liter alcohol
  • 7 kumquats in partjes
  • 3 kruidnagels
  • 1 cm geschilde gember

4. Agrumi. Een mix van verschillende citrusvruchten. Snijd de schil wel zo dun mogelijk anders wordt de agrumi te bitter.
  • schil van een halve sinaasappel
  • 3 kumquats in partjes
  • schil van 1 limoen
  • schil van 1 citroen
  • 0,33 liter alcohol

5. Spicy citrus. Fruitig met een bittertje en een pepertje. De vanille maakt de likeur ondanks de peper wel zacht van smaak.
  • 0,33 liter alcohol
  • 10 cm vanillestok, opengesneden
  • 1 cm Spaanse peper
  • schil van een halve citroen
  • 3 reepjes sinaasappelschil

6. Bloedsinaasappel. Extra zoet maar ook bitter, omdat je de bloedsinaasappel in zijn geheel (met schil, het wit, en het vruchtvlees) gebruikt.
  • 0,33 liter alcohol
  • 1 bloedsinaasappel in zijn geheel in stukken gesneden.


Oja: geniet en drink met mate!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten