Translate

vrijdag 25 juli 2014

Was het maar komkommertijd (lauwwarme pasta met verse tomaten)



Ik had een plan. Een plan voor mijn blog van vandaag. Het plan was om te schrijven over de eerste keer dat ik dit recept maakte voor drie van mijn neefjes en nichtjes. Zij waren namelijk in shock, die eerste keer dat ik dit maakte:

"Hé Anne, die spaghetti is niet warm!"

En ik zou voor jullie opschrijven dat ik toen uitlegde dat dit best wel kon: lauwwarme spaghetti (spaghettini om precies te zijn). En dat ze dat wel zouden merken als ze het zouden proeven. En dat ze toen vertwijfeld hun vork in de pasta zetten en na enige aarzeling hun hele bord leegaten (op de basilicumblaadjes na dan: "ik eet geen blaadjes").

De grap van het verhaal krijg ik echter niet goed verwoord. En dat komt omdat ik dit keer in shock ben. Een shock van een totaal andere orde.

Op het moment van schrijven is het zondag 20 juli; Drie dagen nadat in Oekraïne een vliegtuig vol passagiers uit de lucht is gevallen (en waarschijnlijk geschoten). Met 298 slachtoffers als gevolg, waarvan 193 met de Nederlandse nationaliteit.

Zo veel gezinnen uit elkaar gevallen. Zo veel ontwrichte levens. Zo veel verdriet.  

Konden we maar, net als mijn neefje en nichtjes toentertijd, weer "in shock zijn" over zo'n futiliteit als lauwwarme pastasalade. Om dan vervolgens gezamenlijk uitbundig te lachen, omdat het eigenlijk allemaal stiekem best wel mee viel.


Lauwwarme pastasalade met verse tomaten 


Serveer dit gerecht op een warme zomerdag bij de lunch. Onderstaande ingrediënten zijn voldoende voor 2 personen.

De ingrediënten
  • 250 gram zoete mini-tomaatjes 
  • 1 grote hand verse basilicum (losjes in de hand, niet fijnknijpen)
  • 1 middelgrote sjalot
  • 1 teen knoflook
  • 200 gram spaghettini (=dunne spaghetti, te verkrijgen bij bv. een Italiaanse delicatessenwinkel)
  • 2 el. witte wijnazijn
  • 3 el. olijfolie extra vergine van goede kwaliteit (en meer voor op tafel)
  • zout (tenminste een halve theelepel)
  • gemalen chilipepertjes (een halve theelepel of meer of minder naar smaak)


De bereiding 
  1. Zet ruim water op voor de pasta.
  2. Snijd de sjalotjes en de knoflook super klein (zie foto) en meng ze in een schaal met de witte wijnazijn.

  3. Snijd alle tomaatjes doormidden en was alle kleine pitjes eruit. Schep de tomaten door de uitjes in de schaal.
  4. Snijd alle basilicumblaadjes in reepjes en schep deze door de tomaatjes met het zout en de chilipeper. Hussel goed en proef. Voeg eventueel wat extra zout en chilipepertjes toe. 
  5. Kook de pasta gaar. Giet af en schep het door de tomaten met de olijfolie.
  6. Zet wat extra zout (bijvoorbeeld Maldon zoutvlokken) en olijfolie op tafel. En serveer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten