Translate

vrijdag 1 augustus 2014

Comfort Food (en de meest geweldige dadeltaart ever)

Een soort arretjescake, maar dan met dadels. 

Soms heb je het gewoon even nodig. Een hele héle lekkere maaltijd. Een maaltijd die je doet vergeten dat:

  • je eerder van vakantie bent teruggekomen, omdat het op de buitenlandse vakantiebestemming met bakken uit de lucht kwam vallen (zoals kennissen van mij overkwam); of
  • je als een van de weinigen in de zomer aan het werk bent, en daardoor het gevoel hebt dat je harder moet werken dan ooit; of
  • de zon de hele week heeft geschenen en dat nét als jij weekeind hebt, de grijze wolken het land binnen komen drijven; of
  • nu écht al je schoenen naar de schoenmaker moeten; of
  • het nu echt tijd wordt voor de kapper; of
  • uh.... 
Nou gewoon: omdat je even wilt vergeten wat je wilt vergeten.
Guacamole helpt daarbij. Maar ook deze dadeltaart.

Ik kan helaas niet zeggen dat het recept van mijzelf is. Het recept heb ik gekregen van een goede vriendin, die het weer had van haar moeder, die het weer had van Bagels&Beans. We aten het onlangs toen we keken naar die vreselijke spannende wedstrijd tijdens het WK Voetbal toen het aankwam op penalty's. Je weet wel, die wedstrijd met die keepersruil. Toen heel Nederland (en ik ook) even wilde vergeten dat 'ze' daar niet zo goed in zijn: in het nemen van strafschoppen.

(Zo achteraf bekeken, realiseer ik mij dat we het beter hadden kunnen eten na die andere wedstrijd met de penalty's....)

Hoe dan ook: daar is deze taart dus voor. Voor dat soort momenten.


De goddelijke dadeltaart van Bagels&Beans

Een paar opmerkingen vooraf:

  • Voor het bereiden van deze taart heb je geen oven nodig. 
  • Het meeste werk zit in het fijnsnijden van de dadels. Dat is namelijk een nogal plakkerig werkje. 
  • Deze taart is zwaar. Reken er op dat je een standaard taartvorm kunt vullen, en hieruit zo'n 16 stukjes kunt snijden. 
  • Het is geen mooie taart. Maar dat wordt volkomen gecompenseerd door de smaak. 


Fijngehakte pecannoten

Ingrediënten:

  • 500 gram sappige dadels, ontpit en fijn gesneden
  • 250 gram roomboter
  • 150 gram bruine basterdsuiker
  • 50 gram walnoten in kleine stukjes (ik gebruikte pecannoten, had ik over vanwege mijn dukkah)
  • 1 rol Maria biscuitjes (in stukjes van circa 1 cm)
  • 1 eitje
  • Geraspte kokos als garnering 

In het originele recept heeft men het over een 'handje' walnoten. Daar heb ik 50 gram van gemaakt. Men voegt in het origineel ook nog karamelsiroop toe. Dat laatste leek mij -gezien de grote hoeveelheid suiker- volkomen overbodig.

Fijngesneden dadels
Bereiding:

  1. Bedek een taartvorm met wat bakpapier of smeer het in met een heel klein beetje boter.
  2. Smelt de resterende boter in een grote pan.
  3. Voeg de suiker toe en roer goed. De suiker moet oplossen in de boter.
  4. Klopt het ei in een bakje goed los, en voeg het al kloppend toe aan het suikermengsel. Laat dit even goed doorkoken.
  5. Voeg de dadels toe en kook deze een minuutje mee. 
    Dikke karamel met dadels. 
  6. Voeg de koekjes en noten toe, schep alles goed door.
  7. Zet het vuur uit en giet alles in de taartvorm. 
  8. Dek af en zet tenminste 1,5 uur in de koelkast of tenminste tot de taart hard en koud is. 
  9. Serveer met de geraspte kokos (of niet, ik was het vergeten en heb het niet gemist. Al maakt het de taart misschien wel een beetje mooier....)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten