Translate

vrijdag 2 februari 2018

De alternatieve bucket list en rolletjes van Palmkool en pompoen



Onlangs stuurde ik een onschuldige tweet de wereld in. Ik had een nieuwe agenda gekocht, en trof achterin in plaats van een bucket list, een fuck-it list aan. Het idee? Niet opschrijven wat je allemaal wilt doen, maar opschrijven wat je vooral niét gaat doen. Ik vond dat grappig en deelde het op Twitter met de #omdenken, omdat dat het merk van mijn nieuwe agenda was.

Ik wist niet wat mij overkwam! Mijn berichtje ging -voor mijn doen- viral. Meer dan 25.000 mensen zagen mijn bericht uiteindelijk in hun tijdlijn! Wat aanzienlijk meer is dan ik ooit voor een van mijn verhaaltjes op mijn blog heb gezien. En wat overigens ook betekende dat ik viral gaan van mijn bucket list kan schrappen. 


Het spreekt ook wel tot de verbeelding: zo'n fuck-it list. En alhoewel de naam anders doet vermoeden, is het ergens een stuk positiever dan de welbekende bucket list. Deze laatste is immers een lijst van alles dat je nog moet doen van jezelf "before you die" (of elke andere zelfopgelegde termijn).


De fuck-it list zie ik meer als een lijst van dingen waar ik me gewoon niet meer druk over wil gaan maken "om lekker te kunnen leven". Een voorzetje hiervoor trof ik overigens ook in mijn agenda: nooit meer diëten, nooit een berg beklimmen, geen wereldreis maken... 


Het inspireerde me wel! Kijk, een berg beklimmen zou ik toch nooit doen, en een wereldreis met mijn latent aanwezige vliegangst vind ik toch ook geen echte optie. Deze dingen op mijn lijstje zetten, zet dus niet echt zoden aan de dijk. 


Maar wat als ik het nou echt van toepassing maak op mijn persoonlijke situatie? Op microniveau?

1. Ik ga me niet meer druk maken over dingen die ik toch niet kan veranderen. Als ik te veel geld heb uitgegeven bij een delicatessenzaak dan kan ik het toch niet meer terugdraaien. Zeker niet als ik het al heb opgegeten. 


2. Ik ga niet meedoen met Ik-Pas (sorry vriendinnetje R.). Maar ik probeer ook al wat vaker vegetarisch en soms zelfs veganistisch te eten, en dan moet ik mezelf soms echt even troosten met een glaasje wijn. (Bovendien schrijf ik binnenkort mijn blog over de wijnhandel van mijn zwager en dat wordt dan wel heel lastig).


3. Als ik iets bijzonders (een exclusieve paté, een bijzondere worst) koop, hoef ik niet meer te wachten tot het "perfecte" moment. Dit moment komt namelijk toch nooit. Kan ik net zo goed gelijk genieten (en dan verpietert het misschien een keertje niet).


4. En tenslotte: ik ga me niet druk maken over het delen van het recept van deze week, ondanks dat ik weet dat dit zeer waarschijnlijk een van de minst populaire recepten van mijn blog gaat worden. Jullie willen namelijk (als ik mijn statistieken moet geloven) liever recepten met alcohol en/of vlees. Bovendien ziet dit recept er werkelijk niet uit. Maar f**k-it! Ik
 deel het gewoon met jullie, inclusief onappetijtelijke foto's. Want het is echt heel lekker. 



Involtini di cavolo nero con zucca (2-3 personen)



  • 600 gram flespompoen
  • 80 gram pancetta
  • 3 tenen knoflook
  • 5 blaadjes salie
  • 200 gram mozzarella
  • 8-10 grote bladeren palmkool
  • 1 tube tomatenconcentraat (niet alles nodig)
  • 1 ei
  • 1 el oregano
  • 3 el. Parmezaanse kaas
  • Peperoncino, zout en peper

Hoe maak je het klaar?

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Kook wat water, en blancheer hierin de bladeren van de palmkool. Schep de bladeren eruit en houd het water kokend.
  3. Was de pompoen, snijd doormidden en schep de pitjes er uit. Kook de pompoen met de drie gepelde knoflooktenen gaar in het kokende water. Giet af als de pompoen zacht is. 
  4. Snijd de pancetta en salie fijn, en bak ze samen in een koekenpan totdat de pancetta knapperig is. 

  5. Gebruik een staafmixer om de pompoen fijn te hakken. Schep hier de pancetta doorheen, het ei, de oregano, de Parmezaanse kaas, en breng op smaak met peper, zout en peperoncino.
  6. Snijd de harde nerven van de palmkool voorzichtig van de blaadjes. Let op dat je de bladeren heel houdt. 

  7. Knijp een dun laagje tomatenconcentraat in een ovenschaal.

  8. Schep de pompoen op de bladeren, en rol voorzichtig dicht. Herhaal tot alle bladeren klaar zijn. Leg de rolletjes in de schaal.
  9. Let op elk rolletje een plakje mozzarella en een druppel tomaat. 

  10. Zet 20 minuten in de oven. Draai de oven dan op grill, en grill nog 10 minuten zodat de kaas mooi bruin wordt.
  11. Eet smakelijk! (Echt waar!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten