Translate

vrijdag 9 februari 2018

Elders eten, en bananenpannenkoekjes (met gember en advocaat)

Niet voor kinderen.


Eens in de zoveel tijd deel ik met jullie mijn lievelingsproducten. Maar vandaag deel ik met jullie enkele fijne (delicatesse)winkels en (afhaal)restaurants. Je bent gewaarschuwd: er is weinig objectiefs aan deze lijst. Het zijn mijn persoonlijke favorieten, en de meeste vind je in Utrecht Oost.



Dit is zo'n fijne delicatessenzaak: ze hebben er van alles. Chocolade, wijnen, worsten, kazen, brood, vleeswaren, slakjes, bijzondere bouillons, gastronomisch zeesap (daar hebben we het nog wel een keertje over), avocado-olie, patés.... you name it. 
Ik ga er graag in het weekeind heen. Dan koop ik hier lekkere borrelhapjes (zoals de balle de saveur. Een gehaktbrood geïmporteerd vanuit Maastricht), wat dips en smeersels, vleeswaren (zoals pastrami) en heerlijke kaasjes (zoals La Tur of Epoisse). Genieten!




Mocht je ooit in de buurt van Baambrugge komen, ga dan vooral naar deze boerderij. Je vindt hier namelijk een geweldige marché: een prachtige winkel met een kaaskamer waar elke kaasliefhebber helemaal gek van zal worden, een groente-afdeling met de meest gave en bijzondere groentes, en een vleesafdeling waar het vlees voor je neus wordt gesneden. Het is echt een geweldige (tikkie dure) zaak, die ook een webshop heeft. Je hoeft dus niet pad als je dat niet wilt. Afgelopen winter heb ik bij de Lindenhoff wild besteld en hier mijn hele vriezer mee volgegooid. Top kwaliteit waar ik nog steeds van geniet. 



Ook bij het Vlaamsch Broodhuijs vind je een webwinkel. En als ik jou was zou ik hier gebruik van maken! De variatie in de webshop is helaas niet zo groot als in de winkel zelf, maar de Christoph Pavé kun je wel bestellen, en juist die vind ik zo geweldig lekker. Het is een vierkant tarwebrood met desem, en zoutsnippers op de korst. Als je het brood vers koopt, is de korst heerlijk knapperig en het brood zelf zacht en wat vochtig. Het brood verouderd relatief snel, maar dat is niet erg. Zelden heb ik zulke lekkere toast gegeten. 
Overigens gooi ik het brood ook in de vriezer, en neem ik als het even kan elke dag enkele boterhammen mee naar mijn werk. Dan is het elke dag vers.




Dit is mijn favoriete viszaak in Utrecht: zeker als het om haring gaat! Want hier kun je echt de lekkerste haringen kopen. Elke keer is het raak: zacht, schoon, fris.... De uitjes en het zuur heb je echt niet nodig. Maar het zuur dat zij bij de haring doen, is ook al zo lekker. Ik vraag die er toch altijd bij en eet ze lekker apart op. 

Ik heb wel eens gevraagd hoe het komt dat zij nooit hoog eindigen in de AD-haringtest en toen vertelde de zoon van de eigenaar dat zij gewoonweg niet meedoen. Omdat zij twijfelden of de wedstrijd wel zo eerlijk verloopt. Niet veel later bleek inderdaad dat er wellicht wat wordt gesjoemeld met de haringtest. Maar ach, who cares: ik had al lang door waar ik moest zijn.

Ik kom niet vaak bij Ron, maar dat komt omdat het niet gezond is om elke dag zijn zelfgemaakte boerenpaté te eten. Heerlijk! Met foelie en lekker veel andere specerijen.

Ron heeft ook altijd geitenvlees. En geitenvlees is het vlees dat we eigenlijk allemaal zouden moeten eten, omdat dit een soort van restproduct van de geitenmelkindustrie is. Met zijn allen eten en drinken we enorm veel geitenmelkproducten, maar het vlees laten we staan. En dat is zonde. Binnenkort zal ik eens een geitenstoofpotje met jullie delen. Dan weten jullie ook hoe je het klaar moet maken.



Van dit restaurant word ik blij. Het ligt op een hele vreemde plek in de stad (aan de Oostkant, bij de Biltstraat) en is gevestigd in een oude hondenstal van de faculteit Diergeneeskunde. Je moet het restaurant kennen om het te vinden. 
De uitstraling van dit restaurant is echt top. Als je in de winter langsloopt, brandt er vaak een haardvuur buiten (op de foto hieronder helaas nét niet), liggen er (nep)dierenvellen op houten bankjes, en branden er overal lichtjes. Goesting is een winnaar als het gaat om uitstraling!
Ook de menukaart is leuk: denk aan zaken als bouillabaisse, steak tartare en andere Franse klassiekers. Ik word ook blij van Goesting omdat je hier goed kunt lunchen. Met huisgerookte wilde zalm of zelfgemaakte garnalenkroketten bijvoorbeeld.





Als ik in het centrum van de stad ben en het is lunchtijd, stap ik graag eventjes binnen bij Bigoli. Dit is een verrukkelijke Italiaanse delicatessenzaak vol spullen die ik zelf het hele jaar door ook uit Italië meesleep. Dus daarvoor hoef ik hier niet echt te zijn. Ik ga juist voor hun heerlijke verse broodjes. Mijn favoriet is de ciabatta met pecorino en gegrilde groentes.  


We zijn aanbeland bij een guilty pleasure. De hamburger. Gek hè, dat ik hier zo gek op ben? Soms als ik op een vrijdagavond moe uit mijn werk kom, wil ik wel eens via thuisbezorgd een koerier bestellen met een "ambachtelijke" hamburger. En zoals een goed Hamburger (en foodblogger) betaamt, heb ik hier een vergelijkend warenonderzoek van gemaakt. So far komen de hamburgers van de Burgerbar als beste uit de bus. Bestel vooral de burger met gegrilde kippendijen, bacon, uien en blauwe kaas. 


Een andere guilty pleasure is de poké bowl. Ik heb inmiddels meerdere poké zaken uitgeprobeerd (in Utrecht schoten ze ineens als paddenstoelen uit de grond), en deze is "by far" het beste. Wat is een poké bowl? Ik heb daar wel eens eerder over geschreven: dit is eigenlijk een soort van salade op basis van sushi rijst, met allerlei groentes en gemarineerde vis. Mijn persoonlijke favoriet is met zalm, edamame (sojaboontjes), zeewier, Japanse rettich, en avocado. En gebakken knoflook natuurlijk. 

Tenslotte word ik ook erg blij van de hummus van Julia die gelukkig ook thuis bezorgd wordt. Julia vond haar inspiratie voor hummus in Israël en deze is werkelijk boterzacht. Ik heb zelf het idee dat er relatief weinig tahin (sesampasta) wordt gebruikt. Soms als ik thuiswerk, bestel ik hier mijn lunch. Niet te vaak, want de hummus valt behoorlijk zwaar. Ik raad je daarom aan om die met aubergines te bestellen. Die is wat lichter dan die met kip of stoofvlees. Zorg er trouwens ook voor dat je de zhug niet mist! Deze heerlijke peperdip is echt een aanrader en krijg je automatisch bij je bestelling. Ik durf het bijna niet te zeggen: maar hij is misschien zelfs lekkerder dan de mijne... 



Bananenpannenkoekjes met gember en advocaatijs


Nu we toch zijn aanbeland bij mijn guilty pleasures, kunnen we net zo goed doorgaan. Wat dacht je van deze pannenkoekjes van banaan? Met gember en advocaatijs? Lijkt me prima toch? Houd er wel rekening mee dat je het ijs een dag van te voren maakt. Maar dat stelt niets voor hoor: je gooit een fles advocaat leeg in een tupperware en zet dit 1 nacht in de vriezer. 



Wat heb je nodig voor ca. 6 kleine pannenkoekjes?


  • 2 eieren
  • 1 rijpe banaan
  • 1 zakje vanillesuiker (8 gram)
  • 4 bolletjes ingemaakte gember
  • 3 el. blauwe bessen
  • Wat gembernat
  • 3 dl advocaat (uit de vriezer)

Hoe maak je het klaar?

  • Mix de banaan met de eieren, vanillesuiker en 2 balletjes gember tot een luchtig beslag. 

  • Schenk kleine hoeveelheden in een koekenpan met wat olie, en bak de pannenkoekjes goudbruin. Let op: houd de pannenkoek klein! Ze zijn heel breekbaar. Wees dus ook voorzichtig met het omfloepen in de pan. 

  • Schep een klein bolletje advocaatijs op de warme pannenkoek. 
    Wacht niet te lang met serveren
  • Schenk wat gembernat over de pannenkoek, garneer met de blauwe bessen, en de 2 resterende gemberballetjes (die je heel fijn hebt gesneden). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten