Translate

vrijdag 15 juli 2016

Dom blondje. En gegrilde nectarines met grappa (perseghina)



"He wat leuk! Grappa-glaasjes!" Ik scheur het inpakpapier open.

"Wat gaaf dat Blond Amsterdam nu ook grappa-glaasjes heeft zeg!" Verrukt kijk ik naar de kleine glaasjes in mijn hand. Vervolgens kijk ik mijn vrienden stralend aan. Zij zijn zojuist aangekomen in Italië, en blijven een paar dagen logeren in ons mooie huis.

"Gaaf hoor". Ik bekijk de glaasjes nogmaals van top tot teen. Typisch glaasjes van Blond Amsterdam. Wit steen met een blauwe opdruk. Zo leuk.

" Uhm...Anne....?"

Ik kijk op naar mijn vrienden. En zie dat zij mij een beetje vreemd aankijken. "Ja?"

"Dat zijn eierdopjes..."

*****************************


Goed. Ik ben dus enigszins gebrainwasht. Als we in Italië zijn, drinken we heel vaak na de koffie nog een lekkere grappa. En dan heb ik het echt over lekkere grappa. Grappa die een tijdje op hout heeft gelegen bijvoorbeeld. En die je vooral niet uit de koelkast moet drinken, maar gewoon op kamertemperatuur. Want alleen jonge grappa drink je koud.

Ik ken veel mensen die niet van grappa houden. Maar vaak komt dat omdat ze een of ander bocht met veel te veel alcohol van een inferieure kwaliteit hebben gedronken. Zo kan grappa kan wel tot 60% alcohol bevatten! En net als wijn kan grappa ook van wisselende kwaliteit zijn, waarbij in de algemeenheid geldt: hoe goedkoper, hoe minder lekker. Net zoals bij andere dranken.

Nu is het wel zo dat grappa een beschermde naam is: het mag alleen geproduceerd worden in Italië, in het Italiaanse deel van Zwitserland en in San Marino. Is het ergens anders geproduceerd dan moet het een andere naam krijgen. En ook het productieproces is beschermd. Maar dat wil dus niet zeggen dat elke grappa van dezelfde kwaliteit is.

Grappa wordt gemaakt van de restproducten van de wijnindustrie. De velletjes, pitjes, takjes en andere restjes van de druiven worden eerst gefermenteerd en daarna gedistilleerd. Soms wordt de grappa hierna nog gerijpt in houten vaten of voegt men er kruiden of andere smaakstoffen toe (zoals honing bijvoorbeeld). Dat hoeft echter niet. In principe kun je gedestilleerde grappa al gewoon drinken. Maar hoe langer een grappa gerijpt heeft, hoe lekkerder en zachter hij wordt.

Mijn zwager is een groot grappa-fan. En wanneer ik bij hem en mijn zus ben, is het lastig kiezen met welke grappa we het diner dit keer afsluiten. Hij heeft denk ik wel 50 variaties! Want elk zichzelf respecterend wijnhuis heeft wel een paar eigen grappa's. Met vaak in ieder geval 1 variatie die houtgelagerd is.

Een variatie die niet echt verfijnd is maar wel authentiek, is de Grappa Perseghina. Deze grappa wordt veel gemaakt in de regio rondom ons prachtige Noord-Italiaanse huis (dat dus nog te huur is tussen 20 augustus en 10 september....) en bevat verse citroenverbena. Een heerlijke combinatie, die de grappa wat frisser maakt.

Je maakt het door 250 gram suiker in 1 liter jonge grappa te gooien (je begrijpt dat je hier geen mooie grappa voor moet gebruiken) met 40 blaadjes verse citroenverbena. Dit laat je vervolgens 40 dagen staan. Je moet in de eerste week wel een paar keer schudden zodat de suiker goed oplost. En daarna is het dus een kwestie van wachten.... en opdrinken. Vanuit die leuke grappa-glaasjes natuurlijk, zoals die van Blond Amsterdam.

Gegrilde nectarines met grappa


Wat heb je nodig voor twee personen?

  • 3 nectarines (evt. perziken): stevig en zoet
  • 200 ml slagroom
  • 2-3 el. suiker
  • 3-4 el. grappa (liefst perseghina)
  • wat pepermunt ter garnering


Hoe maak je het klaar?


  1. Klop de slagroom lobbig. Schep hier 1-2 el. grappa doorheen en ongeveer 1 el. suiker. Proef of je het zoet genoeg vindt en of je de grappa goed genoeg proeft.
  2. Snijd de nectarines in tweeën. Probeer de pit er uit te halen (is mij niet gelukt).
  3. Verhit een grillpan tot deze warm is.
  4. Strooi ongeveer 2 el. suiker over de nectarines en leg ze met de suikerkant in de grillpan. Wacht net zo lang tot je mooie donkere strepen hebt. 

  5. Draai de nectarines om. Grill de bolle kant van de nectarines tot ook hier zwarte strepen verschijnen, en lepel wat grappa over de hete binnenkant van het fruit. Pas op dat de grappa geen vlam vat. 

  6. Serveer direct met een goede klodder slagroom en een takje munt. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten