Translate

vrijdag 29 juli 2016

Alleen maar nette mensen. En meloen met ceviche.



Een tijdje geleden had ik een rare droom. Ik droomde dat ik in een Vinex-wijk woonde buiten Utrecht. Midden in het bos. En op het platteland. En bij een groot meer (ja, in dromen kan alles). Maar ja!? Een Vinex-wijk? Ik schrok bezweet wakker. Mijn stadsie Utrecht verlaten? Het centrum met de terrasjes, met de mooie werfkelders, met de festivals, met de prachtige oude huizen? Ik moet er niet aan denken.

Toch?

Nou, ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje ben gaan twijfelen. En dat begon een jaar geleden. Het moment dat mijn kwispelende viervoeter in mijn leven kwam.

Zo'n vier keer per dag wandelen en/of fietsen mijn harige vriendin en ik in Utrecht en directe omstreken. En wij trotseren veel tijdens onze wandelingen en fietstochten. Al wandelend ontwijken wij glas dat overal, echt óveral, ligt: zelfs in het zeldzame groen van de binnenstad. Daarnaast haal ik dagelijks spareribs, pizzapunten, chipszakken, oud brood, plastic verpakkingen en kippenpootjes uit haar bek. We ontwijken bovendien brommers die zebrapaden negeren, fietsers die op de stoep fietsen, fietsen die de weg blokkeren, en auto's die mijn hondenfietskarretje van net iets te dichtbij willen passeren. Liefst met het geven van extra gas. Want dat is leuk (uhm, waarom ook al weer?).

Ik ben zelfs meerdere keren aangereden. Door een scholier die het iets te druk had met haar mobieltje en vol in mijn hondenkarretje reed ("Oh oepsie!"). Door een of andere kerel die (alhoewel hij zowel haaientanden als een rood licht had) toch vond dat ik maar even plaats moest maken voor hem ("maar mevrouw, er is toch plek zat"). Door iemand die er vanuit ging dat ik ook wel door rood zou rijden ("Ja, hallo! Waarom stop jij nou?").

Afgelopen weekeind ben ik zelfs uitgescholden. Omdat een scooter van ThuisBezorgd moeite had om een fietser te passeren, omdat wij daar stonden. Op de stoep weliswaar. Maar toch. We stonden in de weg.

Maar het summum vond ik die vader die achter drie jonge hockeymeisjes fietste, terwijl die meisjes de hele straat blokkeerden. Toen ik rinkelde om er langs te gaan, riep de vader in kwestie natuurlijk "Sorry!". Oh nee wacht. Dat deed hij niet. Hij riep: "Doe normaal man. Ze zijn net zo gezellig aan het kletsen".

Het gekke is dat de Utrechter hartstikke leuk is. Als ik de Utrechter spreek, dan is het altijd goed en gezellig. Maar zet een Utrechter op een fiets of in een auto en in de anonimiteit van het verkeer en de stad, dan is de Utrechter dát dus helaas even vergeten.

Het gebeurt niet zelden dat ik met verhoogde bloeddruk mijn huisje bereik. Blij dat we het weer gered hebben. En dan krijg je 's nachts dus die vreemde dromen. Van Vinexwijken enzo.

Gelukkig word ik vooralsnog zwetend wakker als ik dit soort dromen heb. Daarvoor is de Utrechter en Utrecht dus toch nog steeds te leuk. Ik vrees echter voor de dag dat ik niet meer zwetend wakker word. Maar hopelijk gaat dat nog even duren.

************

Om af te koelen van de zwetende nachten en heftige fietsritjes, maken we vandaag opnieuw ceviche. Ik weet dat ik dat onlangs ook al heb gedaan, maar toen bedacht ik ineens deze variant. En deze is juist zo lekker als het nog goed warm is buiten. Met de Nederlandse zomers moet je dan nooit te lang wachten. Kortom, we eten vandaag:

Meloen met ceviche (licht lunchgerecht voor hete dagen)

Denk aan een wachttijd van tenminste 1 uur. Niet geschikt voor zwangeren.

Wat heb je nodig voor 2 personen?


  • 1 zeer zoete meloen (bijv. Galia)
  • halve Spaanse peper
  • halve sappige sinaasappel
  • halve komkommer
  • halve rode ui
  • 4-5 blaadjes basilicum
  • 125 gram super verse kabeljauw in dunne plakjes
  • sap van  1 citroen


Hoe maak je het klaar?


  1. Snijd de geschilde ui in dunne halve ringen. Schil de helft van de komkommer en snijd deze in kleine blokjes. Snijd de Spaanse peper in hele kleine blokjes.
  2. Schil de sinaasappel en snijd de sinaasappel haaks op de partjes in. Snijd zo'n drie stukjes van elk partje. Zo lijkt hij extra sappig te worden. Vang al het sap op.
  3. Snijd de meloen doormidden, gooi de pitjes weg, en snijd voorzichtig het topje van beide kanten van de meloen. Op deze manier kun je de meloen straks neerzetten zonder dat deze omvalt. 

  4. Schep met een lepel of bolletjesschepper bolletjes vruchtvlees uit de meloen en meng de helft van de bolletjes meloen (de andere helft van de meloen kun je direct opeten of voor later bewaren) met de ui, sinaasappel, sinaasappelsap, kabeljauw, de basilicum, Spaanse peper, citroensap en komkommer. Schep dit goed door. 
  5. Schep het mengsel in de meloen, en laat dit tenminste 1 uur in de koelkast staan tot je het serveert. 
  6. Serveer met een extra takje basilicum. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten