Translate

vrijdag 17 juni 2016

Gin is in & kip is hip. Maar ik drink: frosé, pisco sour & amazonia



"Gin is ook in" vertelde een vriendin van mij onlangs naar aanleiding van de komst van het Amsterdamse biefstuk-restaurant Loetje in Utrecht.

Ik vertelde dat ik daar in Utrecht nog niet zo veel van had gemerkt. Hamburgers? Ja, die zijn in. Ambachtelijke hamburgers (met of zonder vlees) vind je tegenwoordig op elke hoek van de straat wel, al dan niet voorzien van ambachtelijk gebakken friet of andere homemade side-dishes zoals gepofte zoete aardappel.

Wijnbars? Ook die vind je overal (al lijkt deze trend nu tanende; we gaan nu natuurlijk voor lokaal speciaalbier). Lekker op een ongemakkelijke barkruk of hip hard houten bankje wijntjes kiezen uit een ellenlange menukaart waar de superlatieven je om de oren (ogen?) vliegen.

Een salade-restaurant dan? Jawel! Ook die heeft Utrecht nu overal. Wil je kiemen in je sla? Of quinoa? Of noten? Het kan allemaal. De ene "epic" salade na de andere moet jou naar juist die ene hippe tent lokken.

Of heb je liever kip? Ja, kip is ook hip. Een halve biologische boerderijkip met piri-piri? Een vrije uitloop kip aan het spit (nee, zo kan hij inderdaad niet meer lopen) uit de rotissoire? Utrecht heeft het!

Maar gin? In de zin van een echte aparte gin-bar? Ik had het in Utrecht nog niet gezien. Terwijl dit in Amsterdam hot & happening is! Maar blijkbaar heb ik onder een steen gelegen.....want met een beetje googlen kwam ik al snel tot de conclusie dat dit (te low-key for me, old lady) toch ook wel in Utrecht gebeurt. Bij restaurant Speck bijvoorbeeld, waar ze vele soorten Gin op het menu hebben (naast enkele burgers en grote stukken zelf gerijpt vlees).  Of bij Zussen waar zelfs een heel apart hoofdstuk Gin & Tonic-drankjes op de kaart staan vermeld.

Maar dat is nog niet alles. Het wordt nog mooier: ik kwam bij het googlen ook dit artikel tegen. In Utrecht wordt zelfs eigen gin gemaakt!

Beetje jammer dus dat ik voor deze week drie cocktails zonder gin heb gepland om met jullie te delen. Het zijn echter drankjes die aan de andere kant van de oceaan (Noord- en Zuid Amerika) wel heel erg hip zijn. Zullen we het er dan maar op houden dat ik misschien gewoon op het verkeerde halfrond zit en "a bit too hip for Europe" ben?



Linksboven de Pisco Sour, linksonder de Amazonia, en rechts de Frosé 


Let op: zorg dat je vriezer vol ijsklontjes zit! (zoals je op de foto's ziet, had ik daar niet aan gedacht). Tevens is het handig als je een cocktailshaker hebt. Hoeft niet, maar het maakt het leven er wel makkelijker op.

Frosé



Wat heb je nodig (4 glazen)?

  • 600 ml rosé
  • diepvrieszakjes
  • 100 gram suiker
  • 200 ml. water
  • 250 gram zoete aardbeien
  • Evt. scheut aardbeienlikeur (50 ml)
Let op: stap 1 t/m 3 moet je 's ochtends al doen als je dit drankje tegen de avond wilt serveren. Zorg ook voor een staafmixer. Het idee is dat de rosé half bevroren wordt. Beetje schilferig qua structuur. Niet keihard dus. In mijn vriezer werd de rosé zelfs na een nacht niet keihard. Maar dat licht wellicht aan het alcoholpercentage van de rosé. Dat zou je even moeten testen.

Hoe maak je het klaar?

  1. Giet de rosé in de diepvrieszakjes. Je hebt er ongeveer twee nodig. Sluit de zakjes goed en gooi dit in de vriezer. Let op: de rosé moet straks fijngemalen worden, dus laat de rosé niet té hard worden (als dat al gebeurt). Verspreid de rosé desnoods over meer zakjes.
  2. Zet de 4 kleinste aardbeitjes apart, en ontkroon de rest. Snijd deze (=de rest) doormidden.
  3. Zet een pannetje op het vuur met het water, de suiker en de aardbeien. Laat dit lekker 10 minuutjes zachtjes koken. Zet het vuur uit en laat dit afkoelen. 
  4. Gooi de aardbeitjes in een zeef, vang het sap op, en druk zo veel mogelijk vruchtvlees door de gaatjes van de zeef. Rasp met een lepel ook de restjes van de onderkant van de zeef. In de zeef zelf blijft ongeveer twee eetlepels drap over. Dit kun je opeten.
  5. Gooi de halfbevroren rosé door het suiker-aardbeiensap. En zet hier de staafmixer op tot het een beetje schuimt. Voeg nu evt. een scheut aardbeienlikeur toe.
  6. Serveer het koud met een aardbeitje op de rand van je glas. 

Fake Pisco Sour


De basis van de Pisco Sour is het alcoholische drankje Pisco. Pisco wordt zowel in Chili als in Peru gemaakt, en blijkbaar bestaat de nodige strijd tussen de landen wie de lekkerste heeft. Ik heb de Pisco besteld bij de Drankgigant (www.drankgigant.nl). Daar was alleen de Chileense nog beschikbaar.

Oospronkelijk heette dit recept gewoon Pisco Sour. Ik werd echter terecht gewezen door mijn tante die jarenlang in Peru heeft gewoond: een Pisco Sour is wit, en niet geel! En ijsklontjes of ijsgruis mag je echt niet vergeten! En zo waren er nog een paar dingen....

Mijn variatie was echter wel heel erg lekker. Dus ik noem het nu maar de Fake Pisco Sour. De echte volgt vast binnenkort. 

Wat heb je nodig voor twee glazen?

  • 100 ml. Pisco 
  • 70 ml. limoensap
  • 30 ml. suikerwater (verhouding suiker/water = 1:2)
  • 70 ml. eiwit (dit kun je bij de supermarkt gepasteuriseerd kopen in een fles)
  • ijsklontjes
  • paar partjes limoen

Hoe maak je het klaar?

  1. Meng alle ingrediënten behalve het ijs en de limoenpartjes, en klop dit stevig door. Je kunt hiervoor een cocktailshaker gebruiken. Mijn cocktailshaker (die middag gekocht) was echter zo lek als een mandje: ik heb dus een staafmixer gebruikt. Ging ook goed.
  2. Klop de vloeistoffen helemaal door elkaar totdat je een mooie schuimlaag krijgt. Proef even, en voeg eventueel wat extra suikerwater toe. 
  3. Schenk in een mooi glas en serveer met een partje limoen en wat ijsklontjes.

Amazonia

Het ziet er niet uit, maar met wat ijsklontjes misschien wel

Dit recept komt van de website www.epicurious.com. Het past perfect bij de hete Olympische zomer! Het hoofdingrediënt Cachaca komt namelijk uit Brazilië. Het wordt vaak gebruikt als basis voor de caipirinha. 


Wat heb je nodig voor 2 glazen?

  • 12 tl. cachaca
  • handvol verse munt
  • ijsklontjes
  • 12 tl. appelsap
  • 6 tl. limoensap
  • 6 tl. suikerwater (verhouding suiker/water = 1:2)
  • 36 tl. witte bubbelwijn (zou geen dure nemen)

Hoe maak je het klaar?

  1. Meng de cachaca met de munt in een cocktailshaker. Schud goed en stamp de munt een beetje aan met een vijzel. 
  2. Voeg de appelsap, limoensap, een paar ijsklontjes en het suikerwater toe. And shake it baby. 
  3. Schenk het in twee glazen, giet de bubbelwijn er over heen, roer even, en garneer met een partje limoen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten