Translate

vrijdag 10 januari 2014

Superfoodzaam zonder superfood (auberginerolletjes met spinaziesoep)




Ik had twee boekenbonnen tot mijn beschikking ter waarde van 40 euro en ging afgelopen week eens kijken bij bol.com welke kookboeken ik (puur theoretisch natuurlijk) zou kunnen kopen voor dit bedrag.

Ik kan je zeggen: dat zijn er véél. De website kwam met een overzicht van meer dan 3500 kookboeken, waarvan ik het gros niet kende of wilde kennen. Het leuke was echter wel dat het mij snel duidelijk werd met welke thema’s de Nederlandse kookboekenkoper zich op dit moment het meest bezig houdt:

·         Bijzondere diëten of levenswijzen;
·         De makkelijke maaltijd; en
·         Superfoods.

Zie hier namelijk de top 5 bestverkochte kookboeken van deze site:
1.       (Sonja Bakker) Bereik je ideale gewicht voor het hele gezin (arme kinderen…)
2.       De makkelijke maaltijd, deel 1
3.       Rudolph kookt: eenvoudige en snel te maken basisrecepten
4.       De makkelijke maaltijd , deel  2
5.       (H)eerlijk (waarin Oscarwinnares Gwyneth volledig gluten- en zuivelvrij kookt)

In de top 10 vind je natúúrlijk ook nog een kookboek over het populaire dieet ‘De Voedselzandloper’ en het nieuwe kookboek van Sonja Bakker ‘Winterslank’.

Alhoewel je in bovenstaande top 5 de zogenoemde superfoods niet direct terugziet, moet je me geloven: daar worden tegenwoordig stapels boeken en artikelen over geschreven!
Superfoods zijn producten waar een meer dan gemiddelde voedingswaarde aan wordt toegeschreven. Persoonlijk heb ik altijd het gevoel dat met name de importeur van deze dure producten zich elke keer weer een stuk lekkerder voelt bij elke hap die JIJ neemt van zijn product, maar dat terzijde…. (dit beeld werd overigens van de week weer bevestigd door dit artikel waarin gewone ‘Hollandse’ alternatieven worden genoemd die zeker net zo gezond zijn en minder geld kosten).

Kortom: in plaats van dat ik enthousiast raakte over de beschikbare kookboeken in deze webshop, raakte ik alleen maar meer gefascineerd door de trends van dit moment, en kon ik bovendien door de bomen het bos niet meer zien. Uiteindelijk ben ik maar gewoon zelf naar de boekhandel gegaan, heb ik lekker lang gesnuffeld, en heb ik de volgende twee kookboeken gekocht:

·         ‘Veg! Het River Cottage boek met groenten in de hoofdrol’ van Hugh Fearnley-Whittingstall
·         ‘Wild! Nieuwe recepten voor alle seizoenen’ van Joyce Huisman


Duidelijk boeken die passen bij díe andere trend om zo veel mogelijk puur te eten (en bij de trend om je kookboek een naam met een uitroepteken te geven, maar ook dat terzijde…)

Het recept van vandaag komt (jaaa, soms kom ik verrassend uit de hoek) NIET uit deze nieuwe kookboeken. Geïnspireerd als ik was door de vele nieuwe diëten & Superfoods, herinnerde ik mij een gerecht dat ik vroeger vaak maakte als voorgerecht.

Auberginerolletjes gevuld met gegrilde groenten, geserveerd met een spinaziesoep.

Gwyneth zal het gerecht helaas niet kunnen eten (er zit kaas in), Rudolph kan het ook niet opnemen in zijn boek (want de gemiddelde Nederlander zal het recept waarschijnlijk te lastig vinden), en Sonja B.  kan het al helemaal niet opnemen in haar volgende boek, want van haar mag je überhaupt niet eten.  
De Voedselzandloper en de Koolhydraatvermijder kunnen het volgens mij wél zonder problemen eten.  Bovendien bárst dit gerecht van de vitamines en essentiële voedingsstoffen. Dus mijns inziens, kan hier geen superfood tegenop!

Eet smakelijk!

Voor de soep (4-5 kleine kopjes):
·         150 gram verse spinazie
·         250 ml water
·         ½ bouillonblokje
·         1 knoflookteen, grof gehakt
·         Halve kleine ui, grof gehakt

Fruit de ui en knoflook kort aan in wat olijfolie. Voeg de gewassen spinazie toe. Wacht tot het slinkt. Voeg dan het water en het bouillonblokje toe. Meng goed, en blender de soep met een staafmixer. De soep moet donkergroen en enigszins dik zijn. Proef of je de soep lekker vindt. Voeg eventueel een chilipepertje toe.

Voor de auberginerolletjes (5-6 rolletjes):
·      1 aubergine
·      ½ rode paprika
·      ½ gele paprika
·      6 groene asperges (schoongemaakt)
·      Verse pesto (ca. 6 theelepels)
·      Basilicumblaadjes
·      1 bolletje buffelmozzarella in dunne lange plakjes

De bereiding
1.       Snijd de aubergine in dunne plakken (ca. 3-4 mm dik). Snijd de paprika’s in repen (ca. 1-1,5 cm dik). Snijd de asperge in de lengte doormidden.


2.       Grill de groenten om de beurt totdat ze zwarte strepen hebben en zacht (met een bite) zijn geworden.
3.       Smeer de aubergine in met de pesto (1 tl. per plak). Leg hier de mozzarella op met de paprika’s en asperge, en rol de aubergine op.



Serveren:
Serveer de lauwwarme auberginerolletjes met wat goede olijfolie en verse blaadjes basilicum. En geef hier de warme soep bij. Ik serveer meestal 2 rolletjes met 1 kopje soep.

NB: Het is nu natuurlijk niet echt de tijd voor groene asperges. Aspergetops zie je nog wel liggen in de supermarkt. Deze kun je ook gebruiken (maar grill ze dan in hun geheel). Asperges uit blik vind ik zelf niet lekker, maar als jij daar geen problemen mee hebt, houdt niemand je tegen…(al weet ik niet wat er gebeurt als je die natte dingen grillt). Ik heb schorseneren gebruikt dit keer. Die worden ook wel armeluisasperges genoemd, maar zijn wat bitterder en harder.

NB: Het is natuurlijk het lekkerste als je zelfgemaakte pesto gebruikt voor dit gerecht. Of koop tenminste de verse pesto uit de supermarkt (niet dat spul uit zo’n glazen potje). 

2 opmerkingen:

  1. Twee bolletjes mozzarella is wat veel. 1 bolletje is voldoende (recept gewijzigd).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi! I would like to invite you to check out our site www.volrecepten.be . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.


    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog here http://www.volrecepten.be/registreer-u-voor-de-topblogs-met-recepten.

    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen