Translate

vrijdag 8 november 2013

Écht eten (een voorgerecht van gebakken knolselderij met blauwe kaas en peer)

Dit eten we vandaag!
Afgelopen donderdag werd de uitslag bekend gemaakt van de verkiezing “Kookboek van het jaar”. Grote winnaar was het kookboek ‘Polpo’ van Rusell Norman.  Ik kende het kookboek (nog) niet. En dat klinkt misschien een beetje gek, maar dat komt omdat ik tegenwoordig uit zelfbescherming met een grote bocht om de meeste boekwinkels heenloop (ja, het is en blijft een zwakke plek voor me).
Door de uitslag van de verkiezing ben ik natuurlijk wel enorm nieuwsgierig geworden. Ik weet  het was niet verstandig, maar vandaag ben ik toch maar weer eens een kijkje gaan nemen in de boekhandel. Want een kookboek dat omschreven wordt als ‘verrassend’, ‘origineel’ en ‘overheerlijk’, vol staat met Italiaanse recepten en door een vakjury uitgeroepen wordt door  “hét kookboek van het jaar” kan natuurlijk niet in mijn collectie ontbreken. Ahum, ik bedoel: daar moet ik natuurlijk ook eens in bladeren.
(ik heb dus even gebladerd en het feit dat ik heb besloten het toch niet aan te schaffen zegt wel iets…)
Ik heb overigens zelf ook gestemd voor ‘het kookboek van het jaar’. Niet dat ik behoor tot de vakjury hoor (ik zou wel willen), maar er werd ook een publieksprijs uitgereikt. Ik (en jij) mocht dus meestemmen en tot mijn grote blijdschap werd mijn eerste keuze ( “Echt eten” van Jonathan Karpathios ) ook uitgeroepen tot de winnaar van het publiek.
“Echt eten” heb ik onlangs in een moment van zwakte gekocht toen ik op de Wildste Markt in Rotterdam (onderdeel van het World Food Festival) tegen de schrijver van het boek aanliep. Jonathan Karpathios stond op de markt met een heerlijk klein hapje gepofte biet in een rozenbottelsaus, en had stápels van zijn boeken in zijn stand liggen.
Ik kon maar 1 ding concluderen toen ik het boek opensloeg: WAT EEN GAAF BOEK!
Het boek ziet er allereerst qua lay-out al om te smullen uit. Daarnaast staat het boordevol met originele recepten die ik nog niet eerder in een kookboek ben tegengekomen. Denk bijvoorbeeld aan gepofte aardappel met hennepzaad, gevulde ui met roomkaas en bieslook, komkommerchutney, of kaasbitterballen. En aan worteltaart met witte chocolade, gedroogde basilicum, homemade piccalilly en sambal, of gerookte yoghurt.
Er zitten ook wat vlees- en visgerechten in het kookboek,  maar het boek bevat hoofdzakelijk groentegerechten. Dit komt omdat Jonathan zijn eigen moestuin heeft waar hij dagelijks uit kookt in zijn restaurant “Vork en Mes” in Hoofddorp.
Omdat ik niet dagelijks (zelfs niet jaarlijks) in Hoofddorp kom, zie ik mijzelf nog niet zo snel in dit restaurant genieten van de kookkunsten van deze kok, en zal ik het moeten doen met de recepten uit het boek. Vandaar dat we vandaag één van zijn gerechten gaan maken.
Salade van gebakken knolselderij met peer en blauwaderkaas
Hé, als je goed kijkt zie je mij.
Oké. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij niet helemaal aan het recept heb gehouden. En ook mijn presentatie is wat anders dan Jonathan heeft bedacht. Kijk zelf maar wat je doet. Mijn versie was in ieder geval erg lekker.

·         1 knolselderij
·         Olijfolie
·         2 zachte handperen (ik had Doyenné du Comice)
·         1 zakje rucola (ik had winterpostelein, maar ik denk dat waterkers ook heel lekker is)
·         200 gram blauwaderkaas (ik had Blue Bear, vergelijkbaar met Danish Blue)
·         Peper & zout
·         (ik gebruikte ook Vincotto. Dit is een soort dikke balsamico-azijn, alleen dan van twee druivensoorten gemaakt)

1.       Was de knolselderij goed, en snijd hem in grove stukken. Je hoeft de knolselderij niet te schillen.

Mijn versie: Ik zou de knolselderij wel heel goed schoonmaken (ik kwam een levende regenworm tegen….) en toch wél grotendeels schillen. Bovendien heb ik de knolselderij in dunne plakken gesneden in plaats van in grove stukken.

                                                           
2.      Besprenkel de knolselderij met olijfolie, strooi er peper en zout overheen, en meng alles goed.
3.         Leg de stukken knolselderij in een koekenpan en bak ze op hoog vuur tot ze een mooi bruin korstje hebben.
4.         Laat de knolselderij afkoelen . Schil in de tussentijd de peren en verwijder de klokhuizen. Snijd de peren in partjes.

Mijn versie: ik heb de peren in hele dunne plakken gesneden (vergelijkbaar met de knolselderij)

5.         Leg de rucola (of andere sla) mooi op de borden en schik de knolselderij en de peer er op.
6.         Brokkel de kaas over de knolselderij, besprenkel het geheel met olijfolie en wat peper.

Mijn versie: druppel er een beetje vincotto of balsamico-azijn over heen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten