Translate

dinsdag 3 september 2013

Over kookboeken, een oom in Amerika en Ottolenghi (risotto met aubergine)

Ik heb een oom in Amerika. En die oom leest mijn blog (dus: “hoi oom!”).
Toen ik een tijdje geleden vermeldde dat ik nog een paar kookboeken miste (zie mijn verhaal over de kookboekenwinkel en Franse Plaattaart van mei 2013), kreeg ik een paar weken later ineens een berichtje dat er een pakketje voor mij was bezorgd.
Drie keer raden wat er in het pakketje zat? Inderdaad. Eén van de kookboeken die ik al tijden op mijn verlanglijst had staan! Plenty, van Ottolenghi. Zonder verdere aanleiding vanuit Amerika naar mij gestuurd door mijn oom.
Is dat niet geweldig lief?

‘Plenty” is een kookboek dat vol staat met de meest geweldige vegetarische recepten. En omdat het boek geschreven is door iemand die zelf ook vlees en vis eet, is het een boek dat uitermate geschikt is voor lekkerbekken die ook wel eens een dagje “zonder” willen. De zogenoemde flexitariër.
Mmm. Dit lijkt mij ook al zo lekker!

Helaas heb ik nog niet de kans gehad alle recepten uit te proberen, maar het volgende recept was in ieder geval al super lekker. Een vriendin van mij maakte het eens klaar, en vanaf dat moment wilde ik het kookboek hebben. Het is risotto met citroen en aubergine. Smullen!
Ps. Andere kookboeken die ik nog mis zijn: het kookboek “De wetenschap in de keuken en de kunst om goed te etenvan Artusi,  De Joodse Keuken’ van Claudia Roden, en het River Café Klassiek Italiaans kookboek). Mijn adres is bij ondergetekende op te vragen.

Voor 4 personen
·       2 middelgrote aubergines
·       170 ml olijfolie
·       Wat zout
·       1 middelgrote ui, fijngehakt
·       2 knoflooktenen, geperst
·       200 gram risotto rijst
·       120 ml. witte wijn
·       20 gram boter
·       750 ml. Groentebouillon
·       2 tl. citroensap
·       Rasp van 1 citroen
·       50 gram Parmezaanse kaas (geraspt)
·       10 gram in reepjes gescheurde basilicumblaadjes

STAP 1: Pof 1 van de twee aubergines. Dit kan op twee manieren:
1.       Leg de aubergines direct op een vlam op je fornuis, en laat –onder voortdurend draaien-  de aubergine gaar worden. Nadeel:  je moet de aubergines in de gaten houden, want ze kunnen in de fik vliegen. OF:
2.       Prik wat gaatjes in de aubergines en laat ze tenminste 1 uur in de oven bij ca. 200 graden poffen. De aubergines zijn klaar wanneer ze ingezakt zijn en de schil een papierachtige structuur heeft. Nadeel: dit proces duurt lang.
Ik doe zelf altijd variant nummer twee, omdat ik de aubergine dan het lekkerste vind. Je moet niet vergeten de gaatjes in de aubergine te prikken, want anders kunnen ze ontploffen (bijvoorbeeld als je ze vastpakt).
STAP 2: Lepel de gepofte aubergine uit en snijd het vruchtvlees heel klein. Zet dit apart.
STAP 3: Snijd de andere aubergine in dobbelsteentjes van ca. 1,5 cm en bak deze in ca. 120 ml olijfolie goudbruin en crispy. Giet ze uit in een vergiet en bestrooi met zout naar smaak.
STAP 4: Bak de ui zachtjes in de resterende olijfolie totdat de uitjes glanzend en doorschijnend zijn. Voeg daarna de knoflook toe. Bak dit ca. 3 minuten.
STAP 5: Voeg nu de rijst toe. Roer goed 2-3 minuten en zorg dat de rijst volledig gemengd is met de ui en knoflook.
STAP 6: Schenk nu de wijn bij de rijst. Roer totdat de wijn verdampt is.  Zet dan het vuur laag en voeg wat bouillon toe. Blijf roeren en voeg weer bouillon toe als de bouillon verdampt is. Blijf dit doen totdat de bouillon op is en/of de rijst naar jouw smaak de juiste structuur heeft.
STAP 7: Voeg de helft van de citroenrasp toe met het citroensap, de gepofte aubergine, de boter, zout naar smaak en ¾ van de Parmezaanse kaas. Roer goed en laat de risotto 5 minuten zo staan.
STAP 8: Proef de risotto. Voeg eventueel wat peper en zout toe. En serveer met de blokjes goudbruine aubergine, de resterende Parmezaanse kaas, het resterende citroenrasp en de blaadjes basilicum.
 
De 'Viola Tonde'. Een ronde aubergine, zacht van smaak


Geen opmerkingen:

Een reactie posten