Translate

vrijdag 7 april 2017

Faal-afel. Oh nee: falafel.

Zelfgemaakte falafelballetjes



"He Hamburger!"
"Ja?"

"Ik ben je balletjes aan het draaien, maar het is een beetje een droge zooi geworden."
"Hoe bedoel je?"

"Moet ik er niet iets van honing ofzo aan toevoegen?"
"Nee joh! Misschien meer boter of meer espresso?"

"Maar ik heb al 10 eetlepels in plaats van 2"
"Huh?"

"Zal ik het spul maar in de koelkast leggen? Wordt het dan beter? De verhouding is zoek"
"Ik snap er niets van. Het recept heb ik gekregen van mijn collega.... alleen had zij het over deciliters en niet over grammen. Maar ja, 1 dl is hetzelfde als 100 gram toch? Ik heb het daarom toch maar gewoon in grammen opgeschreven"

"Uhm... 1 dl is toch alleen 100 gram als het water is?"
"Ja, daar zeg je wat...... maar met de suiker kwam ik ook redelijk gelijk uit.....dacht ik"

"Maar 300 gram havermout is best wel veel. Zeker als je eigenlijk 3 dl. bedoelt"
"........uhm............."

visualiseer een kwartje dat valt
visualiseer nu iemand die als een dolle op haar mobiel aan het zoeken is


"Shiiiiiit! Al 63 mensen hebben naar het recept gekeken!"
"Maar ik heb al zeker vier keer gekeken. Dus 59."

"Ik pas het snel aan.....Oh wat erg! [en dom, maar dat houd ik even voor mijzelf] Ik baal als een stekker. Sorry??"

"Maakt niet uit joh. Ik kan altijd morgen nog naar de bakker"
"........"

*******************

Deze week houd ik mij beter aan het recept..... Het komt uit My Street Food Kitchen (hier en daar iets aangepast, maar volgens mij dit keer wel goed opgeschreven) en het is echt een aanrader! Al moet je wel weer balletjes draaien. Hopelijk durf je nog.

Voeg iets meer bloem toe als het draaien niet zo goed lukt (en het deeg aan je handen blijft plakken). 

Zelfgemaakte falafel


De falafelballetjes

  • 200 gram kikkererwten (ik pakte zo'n zak met geweekte erwten)
  • 1 kleine ui in stukken
  • 2 tenen knoflook in stukken
  • 1 tl. gemalen komijn
  • 1 tl. gemalen korianderpoeder
  • 10-15 gram bladpeterselie
  • 10-15 gram koriander (vers)
  • 1 tl. bakpoeder
  • 2 tl. zout
  • 2,5-5 el. bloem
  • rasp en sap van een biologische citroen
  • sesamzaad
  • olijfolie (paar dl.)

Tahinsaus


  • 1.5 el. tahin (sesampasta)
  • rasp en sap van een citroen
  • 1 teentje knoflook (fijngehakt)
  • 50 ml olijfolie
  • 1.5 el. yoghurt


En voor erbij:

  • gesneden rode kool
  • gesneden witte kool
  • appelazijn
  • gekruide olijven met feta
  • komkommer
  • extra koriander
  • Libanees platbrood
  • optioneel: ingemaakte groene pepers (potje)
  • optioneel: pepersaus (ik had: Sriracha pikante chilisaus)

    Hoe maak je het klaar?

    1. Maal met een staafmixer de kikkererwten, ui, knoflook, bladpeterselie, verse koriander helemaal fijn. Mix hier de specerijen (komijn, korianderzaad), het citroensap, bloem, bakpoeder en de geraspte citroen doorheen. Voeg zout naar smaak toe. 

    2. Rol kleine balletjes van het deeg en rol deze door het sesamzaad. Laat dit even rusten. 

    3. Maak in de tussentijd de tahinsaus klaar door alle ingrediënten met elkaar te mengen. 

    4. Meng de rode en witte kool, en breng hoog op smaak met de azijn en wat zout. Doe dit in een mooi schaaltje.
    5. Leg alle andere ingrediënten in verschillende bakjes en schaaltjes (de olijven, verse koriander, reepjes komkommer etc.). Scheur het Libanese brood door midden: je krijgt dan twee envelopjes. 

    6. Bak de balletjes goudbruin in de olijfolie. Keer ze af en toe om, en serveer ze heet met alle andere ingrediënten. Vul het brood naar smaak met alle ingrediënten.



    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten