Translate

vrijdag 1 april 2016

Vreemde zaken (en een recept met Moghrabieh)

Moghrabieh

Ik ben nogal nieuwsgierig van aard. Als er iets nieuws in de winkel ligt, dan wil ik het uitproberen. Hoe vies of vreemd of onbekend het ook klinkt.

Meestal is er een reden waarom ik iets nog niet eerder heb gezien of gegeten. En dat is dan vaak dat het gewoonweg niet eetbaar is of allesbehalve de moeite waard. Maar soms word ik verrast.

De groene thee met komkommer die ik onlangs kocht, valt in ieder geval in die eerste categorie. Het smaakte naar thee. En ja, het smaakte ook echt naar groene thee. Dat dan weer wel. Maar komkommer? Ik heb het niet kunnen ontdekken.

Ik kocht onlangs ook avocado-olie. Dat is olie die geperst wordt uit het vruchtvlees van een of meerdere avocado-soorten. Deze olie viel in categorie twee. Het verraste me: het was aromatisch, kan zeer hoog verhit worden, je hebt maar weinig nodig, en het is ongelooflijk gezond (want avocado's zijn ook ongelooflijk gezond). De olie maakte mijn guacamole een stuk voller van smaak!

In de loop der jaren heb ik meerdere van dit soort "vreemde zaken" aangeschaft. We gaan er eens een quizje mee doen. Eens kijken of jij kunt raden wat het is:


Deze balletjes komen uit Libanon en vallen ABSOLUUT in de tweede categorie. Ze hebben mij verrast!
Je kent de balletjes waarschijnlijk wel, maar dan in een kleinere vorm en komend uit Marokko.

Ik heb onlangs een heerlijk recept gemaakt met deze balletjes. Ik kookte ze en voegde onder andere kikkererwten, karwijzaad, rode ui en feta toe. Zowel warm als koud viel dit bij mij in de smaak.

Het product heeft een onuitspreekbare naam, maar is zowel via internet als in enkele winkels in Utrecht verkrijgbaar (waaronder Vis-a-vis en Peek&van Beurden op de Nachtegaalstraat).




Dit product komt oorspronkelijk uit India, maar heeft ook Franse invloeden. Het is een mengsel van specerijen dat nogal kan wisselen van samenstelling.

Het is erg lekker om wat van dit mengsel op te laten lossen in wat olijfolie, en deze olie een week later te gebruiken om bijvoorbeeld vis of gegrilde groentes op smaak te brengen.

Ingrediënten die je in dit mengsel tegenkomt, zijn bijvoorbeeld fenegriek, komijn, mosterdzaad, kerrieblad en knoflook.

Het valt zeker in de tweede categorie! Ik at het deze week op een gegrild visje.



Tja, en toen kwam ik thuis met deze prachtige kristallen. En dat is inmiddels alweer zeker tien jaar geleden. Dat ik het potje überhaupt nog open kreeg!

Ik heb geen idee wat ik er mee aan moet.

Het product wordt gewonnen uit boomschors en wordt ook wel gebruikt....als lijm!

Verder zit het in Mentos, in marshmallows, coca-cola en cosmetica. Maar wat ik er in mijn Utrechtse keukentje mee kan doen (behalve fotograferen voor mijn blog?) Ik ben er na tien jaar nog altijd niet achter.





Ook dit product valt misschien een beetje in de eerste categorie, al denk ik dat ik het een kans moet geven.

De zak vol met deze kleine bruine balletjes zat al twee jaar dicht. Ik kocht het met de gedachte
"dan heb ik het tenminste in huis, mocht ik ooit een recept met dit ingrediënt tegen komen".

Voor de foto heb ik een balletje uit de zak gevist. En lekker dat het rook! Het deed me denken aan ingemaakte citroenen. Wat misschien ook niet zo gek is.

Het schijnt een geweldig ingrediënt te zijn voor soepen, sauzen en stoofpotten. En dat geloof ik. Misschien dus toch een categorietje twee.

Dit is een ingrediënt uit de Indische en Maleisische keuken.

Het ziet er uit als een Macademia-noot, maar deze nootjes moet je vooral niet zo eten. Ze zijn rauw namelijk een beetje giftig.

Het nootje wordt vaak gebruikt als bindmiddel en aan een gerecht toegevoegd voordat het kookt.

Ik heb eerder op mijn blog een gerecht met dit nootje gemaakt. Een heerlijk recept, dat je zeker een keer moet uitproberen. Maar tot nu toe ben ik bij dit recept gebleven. Categorietje 1-2 dus.

Tegenwoordig kun je ze ook via Albert bestellen.



En dan nu het laatste ingrediënt uit mijn voorraadkast (voor nu dan).

Het is een graan. Een rauw graan, dat enorm doet denken aan Lapsang Souchong. Het heeft namelijk een rokerige geur en smaak. Wat heel goed kan: het spul wordt namelijk geroosterd in balen.

Dit graan komt uit Palestina, en geeft je snel een vol gevoel. Het is een leuk alternatief voor bijvoorbeeld zilvervliesrijst en is te gebruiken als basis voor bijvoorbeeld een salade die je anders met couscous zou maken: met fijngehakte munt, komkommer, paprika, citroensap, beetje feta en wat nootjes bijvoorbeeld.

Absoluut een categorietje twee.


Zo. Dat waren een paar van mijn bijzondere ingrediënten uit mijn kruidenkastje. Heb je geraden wat alles was? Zo ja: dan ben ik heel erg onder de indruk. Zo nee: dan snap ik dat volkomen. Hier zijn in ieder geval de antwoorden:


  1. Moghrabieh. Dat kan ik dus niet onthouden. Of uitspreken. Maar je kunt het ook omschrijven als parel-couscous. Het is gemaakt van harde tarwe en zout. En Nadia & Merijn verkopen het via hun site
  2. Vadouvan
  3. Arabische gom
  4. Gedroogde limoen
  5. Kimiri-nootjes. Deze heb ik gebruikt in de Soto Ayam (Indische kippensoep)
  6. Freekeh (zou je dat nou uitspreken als Freaky?) 


Het recept van vandaag is in ieder geval met Moghrabieh. Oorspronkelijk wilde ik mijn recept met Freaky doen, maar die parel-couscous was toch echt een stuk lekkerder. Zeker de moeite waard om uit te proberen!

Moghrabieh met groentes en feta (4 personen)

  • 300 gram moghrabieh
  • 200 gram feta in blokjes
  • 1 courgette (grote stukken)
  • 2 rode uien in ringen
  • 2 eetlepels karwij
  • 200 gram kikkererwten
  • halve tot hele Spaanse peper
  • 2 eetlepels verse fijngehakte munt
  • wat olijfolie
Dit gerecht is lekker met kip uit de tajine (doe 4 kippenbouten. 4 el olijven, 1 el gemberpoeder, een halve el paprikapoeder, 2 tenen knoflook, een halve el. gemalen kardemom, een handvol gehakte peterselie, een handvol gehakte koriander, en 1 el. wat komijn + wat water en zout in de tajine, zet op zacht vuur en wacht tot de kip gaar is).

Hoe maak je het klaar?

  1. Kook de couscous gaar volgens de gebruiksaanwijzing (die van Nadia en Merijn duurt 15 minuten).
  2. Bak de uien en de karwij in wat olijfolie tot de uien zacht zijn. Voeg dan de courgettestukken toe. Bak deze lichtbruin, maar laat ze stevig blijven.
  3. Voeg de kikkererwten toe en meng deze goed door het mengsel.
  4. Giet de couscous af en schep deze door het uien-en-courgettemengsel. 
  5. Meng driekwart van de munt, Spaanse peper en feta door het mengsel. Strooi de laatste beetjes over de borden bij het serveren. 
  6. Als je het gerecht met de kip maakt, moet je echt zorgen dat je iets van de sappen uit de tajine over de parel-couscous heen gooit vlak voor het serveren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten