Translate

vrijdag 25 maart 2016

Elk nadeel heb zijn voordeel. Asperges.



Ik wil het over asperges hebben op mijn blog. Gewoon over asperges. Precies zoals ik maandag al van plan was, en waar ik die avond nog een eerste (niet zo'n hele goede) aanzet voor had gemaakt. Mijn titel stond al wel vast: "elk nadeel heb zijn voordeel", verwijzend naar het feit dat we nu al kunnen genieten van asperges. Maar dat dit eigenlijk komt omdat de winter niet zo koud was (op zich een voordeel). En dat dit vervolgens dus komt door de opwarming van de aarde....
Het nadeel.

Het werd niet zo'n positief stuk. Daarom was ik er ook nog niet zo tevreden mee. Al probeerde ik er wel wat moois van te maken.

Maar ja: toen kwam dinsdag.

Dinsdagavond deed ik opnieuw een poging om dat aspergeverhaal een beetje leuk te maken. Een aspergeverhaal was toch veel fijner dan een verhaal over de aanslag in Brussel? Toch veel leuker dan mijn realisatie dat ik dit keer eigenlijk voornamelijk boos was in plaats van bang? Toch veel leuker dan mijn realisatie dat ik dit keer geen gehaktballen wilde eten, maar juist wilde gooien? (Al zag ik het nog niet zo voor me... ik met mijn pannetje gehaktballen in de strijd tegen een stelletje idioten).

Maar ja, asperges. Wat kun je er allemaal over schrijven? Vast heel veel. Ik kwam echter niet verder. Er waren andere heftigere zaken die mijn gedachten vulden. En dus besloot ik maar gewoon mijn recepten uit te gaan werken. Het plan: gegrilde groene Hollandse asperges met parmaham en gepocheerd ei. Dat zou wel wat inspiratie leveren!

Nu moet je drie keer raden wat er niet in de winkel lag.

Ik kwam dus woensdag thuis met Marokkaanse witte asperges en groene asperge-tops uit Peru. Waarmee ik weer wel een directe link had naar de opwarming van de aarde: de reden dat ik het überhaupt vandaag over asperges wilde hebben. Ja, elk nadeel heb inderdaad zijn voordeel. En ik maakte er nog twee lekkere gerechten mee ook. Al wilden ze niet zo lekker op de foto komen.... Dat zie je zo.

En toen. Toen kwam donderdag. De dag dat ik ingehaald werd door de realiteit en de titel van mijn blog ineens een hele andere betekenis kreeg: Johan Cruijff overleed. Johan Cruijff, die voor mij niet meer was dan een Bekende Nederlander. Maar die blijkbaar voor velen heel belangrijk is geweest.
"Asperges zullen nooit meer hetzelfde smaken" reageerde iemand zelfs op mijn opmerking via Twitter waarin ik vermeldde wat de titel van blog deze week was.

Ik kan verdriet of schrik helaas niet wegnemen met mijn verhaal: of het nu gaat om het verlies van iemand die je bewondert, of om iets onwezenlijk onredelijks zoals in Brussel is gebeurd. Uit ervaring weet ik wel dat lekker eten soms troost kan bieden. Al vind je dat misschien psychologie van de koude grond..... waarmee ik wel ineens weer terug ben bij het onderwerp van vandaag: asperges.

Ze kwamen vroeg dit jaar.


Gegrilde witte asperges met parmaham (2 personen)


  • 12 witte asperges, schoongemaakt. Mag ook 14 als je je daar beter bij voelt. 
  • 2 el munt, fijngesneden
  • 1 theelepel Dijon mosterd
  • 1 eetlepel wijnazijn
  • 5 eetlepels olijfolie
  • 1 kleine rode ui, fijngesneden
  • 3 plakjes parmaham
  • 2 eieren
  • wat extra verse munt

Zo maak je het klaar:

  1. Verwarm de oven tot 200 graden.
  2. Leg de parmaham op wat keukenpapier en zet circa 10 minuten in de oven totdat de ham stevig en krokant is geworden. 

  3. Maak een dressing door de mosterd, olijfolie, wijnazijn, ui en munt met elkaar te mengen.
  4. Pocheer de eieren in wat water met wijnazijn.
  5. Kook de witte asperges circa 3 minuten in gezouten water. Schenk af en grill ze in een grillpan totdat ze mooie zwarte strepen hebben. 
  6. Schenk de dressing (naar smaak) over de hete asperges. Misschien heb je iets te veel, dus wees voorzichtig. De rest van de dressing kun je gebruiken voor het recept dat hierna komt. 

  7. Leg de asperges op een warme schaal. Breek de Parmaham in stukjes en steek deze tussen de asperges. Leg de gepocheerde eieren op de asperges, en garneer het gerecht met een takje extra munt.



Groene asperges met snoeptomaatjes


  • 250 gram snoeptomaatjes, doormidden
  • 100 gram aspergetops
  • 30 gram pecorino, in kleine blokjes
  • 2 el munt, fijngesneden
  • 1 theelepel Dijon mosterd
  • 1 eetlepel wijnazijn
  • 5 eetlepels olijfolie
  • 1 kleine rode ui, fijngesneden
  • 5 blaadjes basilicum

Zo maak je het klaar:


  1. Maak een dressing door de mosterd, olijfolie, wijnazijn, ui en munt met elkaar te mengen.
  2. Kook de aspergetops in 2 minuten beetgaar.
  3. Meng de aspergetops met de tomaatjes en de pecorino.
  4. Schenk de dressing over de groentes en garneer met de basilicum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten