Translate

vrijdag 14 november 2014

Riesling, zwagers, en zuurkool met vis

Dit wordt een heerlijk gerecht. Met Riesling. 
Eén van mijn zwagers heeft een probleem. Of liever gezegd: twee problemen. Het eerste probleem is dat hij vindt dat ik te weinig over wijn schrijf op mijn blog. Het tweede probleem is dat hij niet wil dat ik hem zwager noem.

Mijn zwager (schoonbroeder als je wilt) is zelf helemaal gepassioneerd van wijn. Zijn kelder die ooit gevuld was met oude ski's, bergschoenen en kromgebogen LP's, bevat nu aardappelkistjes waarin zijn flessen netjes gesorteerd liggen. En doordat hij ooit wat flessen kapot heeft laten vallen, waan je je in een authentieke wijnkelder als je je neus de kelder insteekt.

Hij heeft wel gelijk hoor, mijn zwager, als hij zegt dat ik te weinig aandacht voor wijn heb. Niet alleen op mijn blog, maar ook tijdens een diner. Ik heb namelijk regelmatig de neiging om mijn wijntje ("Nee, je drinkt geen wijntje, je drinkt wijn") enigszins gedachteloos naar binnen te klokken, terwijl ik intussen juist bezig ben om mijn maaltijd tot op de specerij nauwkeurig te analyseren.

En dat is natuurlijk zonde.

Gelukkig word ik wel een beetje opgeleid door schoonbroederlief. Als we toevallig gelijktijdig op vakantie zijn, bezoeken we vaak wijnhuizen waardoor mijn interesse wordt aangewakkerd. Zeker omdat we op deze wijnbezoekjes soms best bijzondere avonturen meemaken. En zeker omdat ik natuurlijk echt wel inzie dat de juiste wijnkeuze mijn maaltijd naar een hoger niveau kan tillen.

Goed. Speciaal voor mijn zwager besteed ik vandaag dus wat extra aandacht aan wijn. En doe ik de belofte hier in de toekomst ook wat meer over te gaan schrijven. Heb ik toch maar mooi één van zijn twee problemen opgelost.

********

Zachte zuurkool met Riesling en vis

De wijn van vandaag is een Riesling. Het is een Sankt Anna 2013, Riesling ‘Pur Mineral’, uit Pfalz (Duitsland). Ik heb hem gekocht bij de Jumbo voor zo'n 6 euro. Hij is fris, droog, en ik vind hem een tikje ziltig. Harold Hamersma, de bekende wijnkenner, waardeert de wijn met een 9- en vindt dat de wijn uitstekend past bij een gerecht met vis en citroen. En weet je wat nou zo mooi is? Daar kwam ik dus pas achter nádat ik de wijn had uitgezocht bij dit gerecht!

Mijn zwager kan trots op mij zijn.



Wat heb je nodig voor 2 personen?
  • 350 gram zuurkool 
  • 150 gram pompoen in kleine blokjes
  • 2 gesnipperde uien
  • 60 gram bleekselderij, in kleine ringetjes
  • 150 gram zalm, in blokjes van circa 2 bij 2
  • 150 gram heilbot, in blokjes van circa 2 bij 2
  • 200 gram kokkels of mosselen
  • 1 klein bakje crème fraiche
  • 1 fles Riesling (+ 1 extra, want een deel gaat in het eten en je wilt natuurlijk wel wat drinken!)
  • 1 citroen, in dunne plakjes
  • 1 tak rozemarijn (2 extra ter garnering)
  • 2 takjes tijm
  • 1 blaadje laurier
  • 2,5 blokje visbouillon


Wat moet je doen?

Let op: de zuurkool moet 45 minuten stoven.
  1. Doe de zuurkool in een vergiet en spoel het heel goed af onder stromend water. Ik doe dit meestal wel een paar minuten. We willen het gerecht niet te zuur maken!
  2. Bak een (braad)pan, en bak hierin de pompoen, helft van de ui en bleekselderij zachtjes aan tot de ui glazig wordt en licht gaat kleuren. Voeg dan de zuurkool toe. Schep alles goed door.
  3. Schenk twee wijnglazen met Riesling bij de zuurkool en voeg 2 bouillonblokjes toe met de kruiden (laurier, rozemarijn en tijm). 
  4. Voeg nog 2 glazen water toe en laat de zuurkool zo tenminste 45 minuten stoven. Let er op dat de zuurkool tussentijds niet droog komt te staan. 
  5. Doe na de 45 minuten de resterende ui in een andere (braad)pan en bak dit kort aan. Zet de pan goed heet en gooi de kokkels in de pan. Wacht tot de kokkels heet zijn, en voeg dan de wijn, twee plakjes citroen, en het halve bouillonblokje toe. 
  6. Als de kokkels opengaan, kun je de crème fraiche bij de schelpjes doen. Schep het goed door en voeg de zalm en de heilbot toe. Schep de vis voorzichtig om tot hij gaar is. Zet het vuur uit. 
  7. Serveer de zuurkool als al het vocht bij de zuurkool verdampt is. Schep hier de vis en de romige saus overheen. Garneer met wat rozemarijn.
  8. Als het goed is heb je nog ongeveer 2 glaasjes Riesling over in de fles. Ik zeg: "Proost!"


Het gerecht is ook lekker (en mooi!) met garnalen. Die moet je dan gelijktijdig met de kokkels in de pan gooien.

Lekker met krieltjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten