Translate

vrijdag 24 oktober 2014

Over verwachtingsmanagement en knolselderijsoep

Met gorgonzola, pijnboompitten en rucola

Mijn oven is kapot. Dat is al de tweede keer in een jaar en dat is mega frustrerend. Met name omdat ik vorig jaar meer dan 200 euro kwijt was aan de reparatiekosten. En die prijs zegt vooral wat over hoe mooi en fijn mijn oven was toen hij het nog deed en hoe duur het zou zijn om hem te vervangen.

Natuurlijk gebeurt dit alles net als de maanden er aan komen dat de oven juist het beste tot zijn recht komt en volop aan het werk zou moeten voor het zachtjes sudderen van stoofpotjes, het geurig roosteren van varkensbuik en het poffen van kastanjes uit het bos.

Ik voel me beperkt.

Afgelopen zomer voelde ik me overigens ook behoorlijk beperkt. We hadden een huisje gehuurd in Emilia-Romagna op het landgoed van een wijnhandel waar ook kookworkshops werden gegeven. De keuken van het appartement dat we huurden had een "moderne complete keuken". Dat klonk goed, maar dat soort teksten moet men blijkbaar dus niet bij mij gebruiken. Bij een moderne complete keuken heb ik namelijk andere associaties dan een inductieplaat met vier pitten, een kast met 1 koekenpan, 1 steelpan en 1 spaghetti-pan, en een kruidenkast met alleen gemalen (!) witte peper.

Ik denk bij een moderne complete keuken aan een blinkend RVS-fornuis met een oven en een zespits (oké vooruit, een vierpits) kookplaat, aan een kast vol spannende specerijen, en aan een overload aan pannen in alle soorten en maten.

Al realiseer ik mij ook dat dit niet echt een realistische verwachting is.

De agriturismo was verder best wel heel aardig (hier na een heftige onweersbui).

Hoe dan ook, het koken in het appartement in Emilia-Romagna werd behoorlijk beperkt door de minimalistische invulling van de keuken. Het is dat het zomer was en ik graag met lokale ingrediënten wilde koken, anders was onderstaande soep misschien wel een goede keuze geweest voor mijn verblijf aldaar. Je hebt er namelijk alleen een grote soeppan voor nodig.

Oja, en een staafmixer... Zo zie je maar weer. Had ik het tóch niet kunnen maken.


Knolselderijsoep met gorgonzola en pijnboompitjes

Wat heb je nodig (4-6 personen)?

  • 2 stengels bleekselderij
  • 700 gram schoongemaakte knolselderij
  • 2 witte ui
  • 3 knoflook
  • 1,5 liter water
  • 1 foelie
  • 1 tak rozemarijn
  • 2 takjes tijm
  • zout naar smaak (tenminste 2 tl.)
  • gemalen chilipepertjes naar smaak
  • 50 ml slagroom
  • 1 el. pijnboompitten p/p (kort geroosterd)
  • 30 gram gorgonzola p/p (verkruimeld)
  • pluk rucola p/p
Was de knolselderij wel even goed (ik vond een levende regenworm).

Wat moet je doen?
  • Snijd de bleekselderij, ui, knoflook en knolselderij in grove stukken en bak dit kort aan (circa 5 minuten) in een grote soeppan met een klein scheutje olie.
  • Voeg het water toe met de foelie, rozemarijn en tijm. Kook dit tot de knolselderij gaar is en eenvoudig in te prikken is met een vork. Reken op circa 30 minuten. 
  • Zet de staafmixer in de soep en mix alles super glad. Voeg de slagroom toe en meng dit goed door de soep. 
    Mix de soep super glad. 
  • Breng op smaak met zout en peper.
  • Serveer en garneer met de chilipepertjes, gorgonzola, rucola en pijnboompitten.
  • Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten