Translate

vrijdag 10 februari 2017

Vieze plaatjes. Aardappelpannenkoek met eend.



"Zo'n koe heeft ook geen groot brein!". Mijn nichtje zwaait het doorzichtige zakje zachtjes heen en weer. De blubberige massa beweegt zachtjes mee. "Klopt" zeg ik dapper, terwijl ik toch even moet slikken. Moet ik dit straks in een bitterbal verwerken? Sterker nog....moet ik dit straks eten?



"Zooooo, dit is echt heel goor!" Mijn nichtje kijkt in de wasbak waar vier grote testikels dobberen. Ook deze moeten zo in de bitterbal verdwijnen. Maar daarvoor moeten we ze eerst pellen. Pellen? Ja, pellen. Waar zijn we aan begonnen?

Mijn nichtje vraagt zich hetzelfde af. "Uhm......waarom eten we dit ook al weer?"

Ik leg uit dat wij in Nederland nogal apart met eten omgaan. "We willen (bijna) allemaal vlees eten, en vervolgens gooien we het grootste deel van het beest weg. Dat is toch bizar? Zeker als je bedenkt dat veel van deze stukken vlees in andere landen gezien worden als delicatesse."


"Maar waarom heb je dan ook geit gekocht?" Ze is nieuwsgierig, mijn nichtje (dat heeft ze op zich niet van een vreemde). Ik leg uit dat de meeste Nederlanders ook geen geit eten. En dat met name de geitenbokjes in Nederland afgevoerd worden omdat zij geen melk produceren. "Mannenvlees. Dat eten we in Nederland niet".

Intussen zijn we bijna klaar met de vulling voor onze bitterbal. De inhoud van de ballen is fijngehakt en de hersenen zijn gespoeld (gehersenspoeld dus). We maken de vulling af met o.a. een roux en wat specerijen. Dan draaien we er ballen van. "Wat een klote klus" mopper ik zachtjes zodat mijn nichtje mij niet hoort.

Het is hard werken. Ik bedoel met hart werken. We hebben namelijk ook nog een runderhart van twee kilo dat schoon moet. En een koeientong. En twee bereidingen van geit (zowel in bokbier als gekonfijt in ganzenvet). En natuurlijk niet te vergeten: de bokkenpotentaart, om een beetje in thema te blijven en de heftigheid van het diner te compenseren. Deze bokkenpoten liggen immers gewoon tussen de speculaas op de koekjesafdeling van de buurtsuper.

Een heel diner met ingrediënten die anders grotendeels weggegooid zouden worden: ik realiseer me ineens dat we het dan ook echt allemaal moeten opeten.

Ik slik nog een keertje.


kalfstong met tartaar van hart, ravigotte met tong, biefstuk van hart en de bewuste bitterbal.

Aardappelpannenkoek met eend


Het gerecht van vandaag is heel toegankelijk. Officieel is het met eendenmaagjes, maar ik denk dat het ook super lekker is met een stukje eendenborst.

Ik kies er in dit gerecht voor om kant-en-klare gekonfijte eendenmaag te gebruiken. Het is lastig om verse eendenmaag te vinden. De gekonfijte zijn te krijgen bij de meeste poeliers en goede delicatessenzaken. Het gerecht komt uit het kookboek " Van kop tot kont" van Nel Schellekens, die ons inspireerde tot het bovenstaande menu.

Wat heb je nodig voor een stuk of zes kleine pannenkoekjes?


  • 3 eieren (gesplitst)
  • 250 gram gekookte en geprakte kruimige aardappels
  • 80 gram tarwebloem
  • 1,5 dl melk
  • beetje peper, zout en nootmuskaat
  • blikje of potje met eendenmaagjes
  • 1 el kappertjes
  • 1 el fijngehakte bieslook
  • 1 el fijngehakte peterselie
  • 1 el fijngesneden zongedroogde tomaat
  • 1/2 dl olijfolie
  • 3 el balsamicoazijn
  • peper en zout

Hoe maak je het klaar?



  1. Klop de eiwitten stijf. 
  2. Meng de eierdooiers, aardappels, melk en bloem goed door elkaar. Stamp stukjes aardappel goed fijn. Breng op smaak met zout, peper en nootmuskaat.
  3. Klop het eiwit zachtjes door het aardappelbeslag.
  4. Bak de aardappelpannenkoekjes in wat boter of olie. 
  5. Maak een vinaigrette door de zongedroogde tomaat te mengen met de verse kruiden, kappertjes, olijfolie en balsamicoazijn.
  6. Verwarm de eendenmaagjes in een pannetje (of grill de eendenborst met het vet). Snijd het vlees eventueel in dunne plakjes.
  7. Serveer een pannenkoekje met een eendenmaagje of een plakje eendenborst. Schep hier wat vinaigrette op.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten