Het ziet er misschien niet smakelijk uit, maar is echt heel lekker. |
Je hebt het misschien niet in de gaten gehad, maar het jaar is alweer bijna voor 1/12 voorbij. Blue Monday? We hebben het al achter de rug (niets van gemerkt). De korte dagen? Ze worden alweer wat langer (niets van gemerkt). Goede voornemens? We zijn ze alweer vergeten (ook niets van gemerkt). Kortom: het is tijd dat we snel even kijken naar de culinaire trends van 2017 voordat het jaar weer voorbij is.
Ik ben geen trendwatcher. Ik ben ook niet werkzaam in de culinaire industrie (ik schrijf slechts wekelijks een verhaal en kijk goed om mij heen), dus onderstaande analyse is slechts gebaseerd op wat IK om mij heen zie. Maar laten we aan het einde van het jaar eens kijken of ik gelijk heb gehad.
Veganisme
Ik denk dat we om de ogen geslagen gaan worden met veganistische recepten en restaurants. Het wordt steeds hipper om een of twee dagen per week vegetarisch en/of veganistisch te eten, en hierbij worden we geholpen door het ene na het andere initiatief (denk: festivals, cafés, markten, menukaarten, culinaire tijdschriften) .
Ik doe geen beloftes. Mijn vegetarische recept van deze week bevat immers ansjovis.
Vlees
Natuurlijk komt er een tegenbeweging. Hoe meer vegetarische of veganistische restaurants er opduiken, hoe meer vleesrestaurants het straatbeeld gaan bepalen. Maar... het gaat dan wel om vleesrestaurants met echt vlees: dikke vette rib-eyes, spareribs en burgers bijvoorbeeld. Vaak van de boer om de hoek. En dan natuurlijk liefst van het Angus-rund. Want dat is super hip. Zelfs al bestaat dit rund eigenlijk niet meer (dus dat is dan weer bijzonder).
Specialisme
Ik verwacht dat er steeds meer specialistische restaurants komen. In Utrecht zie je het al: een burgerrestaurant. Een hotdog-restaurant. Een restaurant met hele goede friet (liefst van de aardappelboer om de hoek). Of een restaurant met sla, maar dan wel in alle variaties en in alle kleuren van de regenboog.
Poké enzo
Dit jaar stappen we over van de sushi naar de poké. De wat? Ja.... je leest het goed. Dit gerecht zag ik vorig jaar al heel vaak langskomen op Amerikaanse culinaire sites, want in Amerika is het reeds "hot". Poké is eigenlijk een soort tartaar van rauwe vis met een lekkere dressing van sojasaus en sesamolie in een grote kom met allerlei groentes en rijst. Een soort van uit-elkaar-getrokken-sushi dus. Oorspronkelijk komt het uit Hawaii, en in 2017 opent de eerste poké-bar in Utrecht. Dat wordt de definitieve goodbye voor de tapasbar.
Epic
In 2017 wordt alles EPIC. Let maar op. De burgers zijn epic. De frietjes zijn epic. Zelfs de mascara op TV is epic. Denk je nu nog "ik word echt ziek als iemand het woord 'duurzaam' in zijn mond neemt", volgend jaar heb je dat bij het woord EPIC (en ik heb dat dus nu al).
Bloemkool en tahin enzo
2017 wordt ook het jaar van het individuele ingrediënt. Boerenkool deed het heel leuk in 2016. Maar bloemkool wordt de boerenkool van 2017. Mark my words. Je kunt namelijk alles maken van bloemkool: nep couscous, een nep pizzabodem, en nep rijst. Hartstikke handig. Want in 2017 willen we geen koolhydraten meer eten, omdat "we" denken dat dit slecht voor ons is (en dus wordt 2017 ook het jaar van het jodiumtekort en de schildklierproblemen).
Andere "individuele ingrediënten" die hip worden zijn kikkererwten en tahin [in Israël spreken ze het uit als "tachien"]. Het sap van kikkererwten schijnt namelijk heel goed te gebruiken te zijn als vervanging voor ei (bijvoorbeeld in merengues of mayonaise). Veganistisch dus, al moet ik er persoonlijk nog even niet aan denken (maar ik ga het wel uitproberen).
Tahin gaat dus ook populair worden. Tahin staat beter bekend als sesampasta en is een belangrijk ingrediënt voor de hummus [in Israël zeggen ze choemoes]. In 2017 gaat een specifieke groep Nederlanders (lees: flexitariers) ontdekken dat de tahin ook te gebruiken is in de dressing, bij koekjes, en bij het marineren van vlees. Ik denk dat het pas in 2018 een beetje echt populair gaat worden bij het grotere publiek.
Voorkauwen
In 2017 kan niemand meer nadenken. Tenminste: dat denken de supermarktketens. Risottopaddenstoelen. Pannenkoekenspek. Pizzakaas. Elk eigen initiatief wordt ontmoedigd. Albert Heijn vertelt jou precies wat jij met dat spek moet doen: pannenkoeken bakken. En niets anders. Foei!
De Jumbo doet dat overigens ooit, en is daar al tijden geleden mee begonnen. Ooit vis gekocht bij de Jumbo? Dan kun je er op rekenen dat je (welke vis je ook kiest) altijd exact hetzelfde zakje zoute kruidenmix in de verpakking vindt. Je wilt namelijk dat elk visje hetzelfde smaakt (héél zout) en je wilt vooral niet zelf iets bedenken natuurlijk. Een visje als avondeten is al creatief genoeg (vindt Jumbo).
Goed, we gaan zien of ik gelijk krijg. Volgend jaar blikken we terug. Nu gaan we paprika's eten. Buitenbeentjes. Je weet wel van die paprika's waar niets mis mee is (behalve dat ze misschien een beetje klein zijn), maar waar Albert Heijn heel hip en duurzaam (zoooo 2016) mee is.
Geroosterde paprika's
Dit is een heerlijk bijgerecht bij bijvoorbeeld een stukje vis. Ik maakte het bij een scholfilet die ik met o.a. wat tomaatjes en pannenkoekenspek in de oven had gezet.Wat heb je nodig voor 2 personen?
- 3 kleuren kleine paprika, elk in twee helften
- 1 el. paneermeel
- 1 el. gedroogde oregano
- 3-6 ansjovisjes (in zes stukjes)
- scheut witte wijn
- circa 12 zoute kappertjes (afgespoeld)
- olijfolie
Hoe maak je het klaar?
- Verwarm de oven voor op 180-200 graden (boven- en
- Leg de paprika's als bakjes in de ovenschaal.
- Verdeel alle ingrediënten over de paprika's: verdeel de oregano en paneermeel over de paprika's, leg in elk bakje een hele of halve ansjovis, en schenk het bakje vol met wijn.
- Giet wat olijfolie over de paprika's en zet alles in de oven.
- Serveer na circa 30-40 minuten, als de paprika lekker zacht is en de ansjovisjes helemaal gesmolten zijn in de wijn.
- Zo lekker! Zo kom je wel aan je groente-target.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten