Translate

vrijdag 10 maart 2017

Stem wijzer. En borrel. Met deze hapjes.



Ik droomde onlangs dat ik Geert Wilders op sleeptouw nam. Ik nam hem mee om te laten zien dat het leven niet zo somber is als hij zijn volgers wil laten geloven en dat mensen aardig zijn. Zeker als je ook aardig tegen hen bent.

Het bleek zelf niet eens een onaardige gast te zijn, die Wilders. Hij bleek te beschikken over de nodige humor. Maar overtuigen deed ik hem niet. Hij bleek iets te lang niet meer onder de mensen te zijn geweest. En dus werd ik enigszins gefrustreerd wakker.

Ik droom vaker over politici (en onlangs ook over Holleeder, maar dat is een ander verhaal). Zo droomde ik begin november dat ik het Amerikaanse Congres mocht toespreken. Ik had mijn speech klaar, klom bovenop de spreektribune, wachtte op mijn moment, en zag toen alle blaadjes van mijn speech het publiek in waaien. "Vote for Clinton!" was vervolgens het enige wat ik nog kon uitbrengen. Met als gevolg dat het Congres boos op mij werd. Want ze hadden me niet ingehuurd om een stemadvies te geven (maar waarvoor dan wel, herinner ik me niet meer).

Ik heb overigens niet de illusie dat mijn dromen ook maar een enigszins voorspellende waarde hebben of op enigerlei wijze invloed uitoefenen op de uitkomst van verkiezingen zoals op die van ons op vijftien maart. Helaas.

En dus zal ik de avond van die bewuste dag vol spanning naar de uitslag van de verkiezingen kijken. En zal ik duimendraaiend hopen dat de Nederlander uiteindelijk toch met zijn verstand zal kiezen en niet kiest voor een populist die uitgaat van het slechte in de mens en daarbij vergeet dat een gezonde maatschappij nóóit het resultaat kan zijn van haat.

Mijn advies is dus: stem wijzer.

En als je dan toch vol spanning voor die tv zit op vijftien maart, kun je het je maar beter zo aangenaam mogelijk maken. Met deze hapjes bijvoorbeeld (dit blijft tenslotte een kookblog).

Gemarineerde champignonnetjes


  • 175 gram witte kleine champignons
  • 3 el. sherryazijn (goede kwaliteit)
  • 2 tenen knoflook
  • 5 gram verse peterselie
  • 1-2 cm Spaanse peper (naar smaak)
  • 2 el. olijfolie
  • zout en peper

Begin tenminste 6 uur voor het serveren. Hak de knoflook fijn met de Spaanse peper en de peterselie. Gooi de paddenstoeltjes in een diepe schaal. Schenk eerst de azijn over de paddenstoelen, Meng goed door. Voeg de peterselie, knoflook, Spaanse peper, zout, peper en olijfolie toe. Het mag hoog op smaak gebracht zijn. De smaken moeten in de paddenstoeltjes trekken. Dek de schaal af en laat de champignons tenminste zes uur trekken (roer af en toe). Serveer ze op een prikkertje.


Courgetterolletjes met gorgonzola (circa 10 rolletjes)

  • 1 courgette
  • 75 gram gorgonzola
  • 4 zongedroogde tomaatjes
  • prikkertjes + een grillpan
  • peper, zout en olijfolie

Snijd met een kaasschaaf hele dunne plakjes van de courgette. Grill deze heel kort tot je lichte bruine streepjes krijgt. Let op dat het niet aanbakt in de grillpan. Laat ze afkoelen.
Snijd de gorgonzola in kleine blokjes, en snijd de zongedroogde tomaatjes in dunne reepjes. 
Rol het stukje gorgonzola in de courgette, leg er een reepje tomaat bovenop, en prik dicht met een prikkertje. Bestrooi met een beetje peper en zout, en schenk er wat olijfolie overheen. 

Dit recept is geïnspireerd op een recept uit Twee Gulzige Italianen. 



Pompoensschijfjes met pancetta (stuk of 10 stuks)


  • Een kwart oranje pompoen
  • 10 plakjes pancetta
  • 4 blaadjes salie in dunne reepjes
  • peper en paprikapoeder
  • ovenpapier
Verwarm de oven voor op 180 graden. Snijd de pompoen in schijven van circa 1,5 cm dik. Leg een reepje salie op een schijfje pompoen, en pak elk schijfje afzonderlijk in. Strooi wat paprikapoeder over de schijfjes en leg alles in de oven. Bak circa 20 minuten of in ieder geval tot de pompoen gaar is: draai de schijfjes wel na circa 10 minuten een keertje om. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten